مقالات و تازه های نشر:
«آسیب شناسی نظرسنجی در ایران؛ اما Ùˆ اگرها» در میزگرد Ø´Ùقنا
واØد ارتباطات Ùˆ اطلاع رسانی پژوهشگاه Ùرهنگ Ùˆ هنر ØŒ «آسیب شناسی نظرسنجی در ایران» عنوان میزگردی است Ú©Ù‡ Ø´Ùقنا با Øضور معاونان مرکز اÙکارسنجی جهاد دانشگاهی(ایسپا) برگزار کرد. در این میزگرد علاوه بر بررسی مدل ها Ùˆ الگوهای نظرسنجی در دنیا به مسایل آسیب شناسی نظرسنجی Ùˆ انواع آن در ایران پرداخته شد. نتایج این میزگرد در مجموع مشخص کرد: نظرسنجی ها در ایران به دلیل سیال بودن اÙکار عمومی Ùˆ تغییر مداوم شرایط اجتماعی، Ùرهنگی Ùˆ سیاسی بایستی بر اساس تØقیقات پنلی به جای مطالعات مقطعی استوار باشد. در همین Øال نوع نگاه به نظرسنجی در ایران بعضا امنیتی است Ú©Ù‡ این امر مانع انتشار Ùˆ تØقیقات بیشتر درباره بعضی نظرسنجی های Øساس Ù…ÛŒ شود. در عین Øال باید در همه موضوعات بتوانیم نظرات مردم را از طریق نظرسنجی ها جویا شویم تا مدیریت مشارکتی در کشور Øاکم شود. همچنین در Øال Øاضر در کشور به جای این Ú©Ù‡ از نظرسنجی به عنوان یک ابزار علمی استÙاده شود، اما شاهدیم از این ابزار به عنوان Øربه ای تبلیغاتی مخصوصاً در برهه های انتخاباتی استÙاده Ù…ÛŒ شود Ùˆ به جای این Ú©Ù‡ مساله جامعه شناختی شود، نظرسنجی وسیله ای برای رسیدن به اهدا٠کوتاه مدت سیاسی Ù…ÛŒ شود.
Ù…Ø´Ø±ÙˆØ Ú¯Ùت ÙˆÚ¯Ùˆ با مهدی رÙیعی، کارشناس Ùˆ معاون پژوهشی ایسپا Ùˆ همچنین Ùاطمه ÙلاØØŒ معاون اجرایی ایسپا در میزگرد Ø´Ùقنا به Ø´Ø±Ø Ø²ÛŒØ± است:
رÙیعی، کارشناس ارشد جامعه شناسی درباره آسیب شناسی نظرسنجی در ایران Ú¯Ùت : با توجه به ساختار سیال اÙکار عمومی در ایران، Ùˆ تغییرات مداوم پدیده های اجتماعی، روش های نظرسنجی باید با توجه با این تغییرات تنظیم شود لذا اگر پیمایش های جهانی در Ùاصله هایی مثلاً هر پنج سال انجام Ù…ÛŒ شود در ایران باید در هر سال چند بار انجام شود چرا Ú©Ù‡ در ایران تغییرات اقتصادی، اجتماعی، Ùرهنگی Ùˆ سیاسی Ùˆ زیاد است Ùˆ با آمدن دولت ها الویت ها Ùˆ شرایط سیاسی نیز عوض Ù…ÛŒ شود .این کارشناس ارشد جامعه شناسی Ù…ÛŒ گوید: طبق نظریه مارکس Ùˆ وبر در غرب معتقدند اقتصاد یا Ùرهنگ تعیین کننده سایر شئون جامعه است، اما به نظر Ù…ÛŒ رسد در ایران سیاست همه چیز را تعیین Ù…ÛŒ کند Ùˆ تغییرات اجتماعی، Ùرهنگی Ùˆ اقتصادی با تغییرات سیاسی انجام Ù…ÛŒ شود. پس کار نظرسنجی در ایران باید با توجه به این موارد انجام شود.
رÙیعی در ادامه اÙزود: در نظرسنجی های انتخاباتی به ÙˆÙور مشاهده شده است Ú©Ù‡ نظر مردم امروز یک چیز است Ùˆ Ùردا چیز دیگری است. نتایج نظرسنجی ها نشان داده است در جامعه ایران، ثبات مخصوصا در پدیده های سیاسی بسیار Ú©Ù… است. با توجه به تاثیر پذیری Øوزه ها بر یکدیگر این شرایط بر هم تاثیر Ù…ÛŒ گذارند. توجه به این موارد در زمان نظرسنجی به خصوص در نظرسنجی های انتخابات بسیار مهم است تا بتوان نتایج را سریعا Ùˆ قبل از عوض شدن اÙکار عمومی عنوان کرد. در Øوزه Ùرهنگی هم همین اتÙاق Ù…ÛŒ اÙتد . با توجه به این Ú©Ù‡ تغییرات Ùراوان است ØŒ نمی توان نتایج نظرسنجی را Ú©Ù‡ به عنوان مثال در سال 88 انجام داده ایم ØŒ به وضعیت Ùعلی جامعه تعمیم بدهیم.
پدیده هایی اجتماعی Ùˆ Ùرهنگی در ایران متاثر از جو سیاسی است
ÙˆÛŒ با ذکر مثال مطالعه دینداری در برهه های مختل٠در ایران اÙزود: تجربه نشان داده است پدیده های Øساسی مثل میزان Ùˆ مظاهر دینداری در ایران بعضا متاثر از جو سیاسی است. مطالعه دینداری از اوایل انقلاب تاکنون نشان Ù…ÛŒ دهد روند دینداری در ایران خطی نیست بلکه سینوسی است یعنی ممکن است در Ùاصله ای کوتاه مدت این میزان دچار نوسان شود.
رÙیعی در ادامه بیان داشت: تئوری های نومدرنیزاسیون تØولات مربوط به دین در جهان را خطی Ùرض کرده Ùˆ معتقدند همزمان با توسعه یاÙتگی جوامع، دینداری روند نزولی را خواهد پیمود به عنوان مثال اینگلهارت در کتاب مقدس Ùˆ عرÙÛŒ این نظریه را آزمون کرده Ùˆ این نتیجه گیری Ú©Ù‡ روند دینداری متأثر از شرایط توسعه یاÙتگی است را تأیید کرده است. این نظریه-ها معتقدند بنیادگرایی های دینی نیز نهایتا نمی توانند مانع این جریان اÙول دینداری شوند Ùˆ صرÙا این مقاومت ها استراتژی آخرین دÙاع در آخرین خاکریز است.
ÙˆÛŒ ادامه داد : البته همین تئوری را در ایران با تغییر واØد تØلیل از کشورهای مختل٠به استان های مختل٠و همچنین سری های زمانی آزمون کرده ایم Ú©Ù‡ آیا پیشرÙت استان ها Ùˆ همچنین Ùراز Ùˆ Ùرود دینداری در مقاطع بعد از انقلاب اسلامی ربطی به دینداری آن ها دارد. اما این تئوری رد شد. اگر Ùراز Ùˆ Ùرودهای دینداری به اقتصاد Ùˆ شرایط توسعه یاÙتگی مربوط نیست عوامل دیگری Ù…ÛŒ توانند دخیل باشند Ú©Ù‡ یکی از Ùرضیات مهم در این خصوص تأثیر عامل سیاسی بر این Ùراز Ùˆ Ùرودهاست. چرا Ú©Ù‡ نتایج نشان Ù…ÛŒ دهد در Ùاصله ای کوتاه با تغییر دولت ها، میزان این شاخص ها تغییر Ù…ÛŒ کند. از این مثال ها Ùراوان Ù…ÛŒ توان Ù…Ø·Ø±Ø Ú©Ø±Ø¯ Ú©Ù‡ شرایط ایران خاص است Ùˆ نمی توان با نسخه های جهانی شرایط ایران را تØلیل کرد.
اگر قرار است هد٠انجام نظرسنجی، سیاست گذاری باشد، مطالعات مقطعی باید به سمت مطالعات روند پژوهی بروند Ú©Ù‡ با توجه به سیال بودن اÙکار عمومی در ایران Ùˆ سرعت تغییرات اجتماعی، باید این مطالعات به صورت مداوم انجام شود. اگر این مداوم بودن رعایت شود، علت این تغییر ها مشخص Ù…ÛŒ شود.
لزوم جایگزین کردن تØقیقات پنلی به جای مطالعات مقطعی
ÙˆÛŒ اضاÙÙ‡ کرد : یکی از سوالات متداول در پیمایش جهانی مربوط به شاخص" اعتماد اجتماعی" این است Ú©Ù‡ "شما چقدر مواÙقید بیشتر مردم قابل اعتماد هستند ". در سال 2000 این مطالعه در ایران انجام شد Ùˆ در آن سال Øدود 50 درصد مردم Ú¯Ùته بودند اکثر مردم قابل اعتمادند. ایران از نظر این شاخص در آن سال در رتبه بندی صورت گرÙته رتبه 4 را به خود اختصاص داده بود اما در سال 2005 ØŒ همان پیمایش در ایران انجام Ùˆ ایران رتبه Øدود 50 را به دست آورد Ùˆ Øدود 10 درصد Ú¯Ùته بودند اکثر مردم ما قابل اعتمادند. : این موضوع نشان Ù…ÛŒ دهد ØŒ Ùارغ از خطاهای روشی، اتÙاقی شگر٠رخ داده است . پس اگر به جای چند سال یک بار، چندبار در سال این پیمایش انجام شود، علت این تÙاوت ÙاØØ´ به دست Ù…ÛŒ آید. در ایران تجربه های متÙاوت نشان داده است، ثبات وجود ندارد . پس باید رصد کنیم ببینیم بین سال 2000 تا سال 2005 Ú†Ù‡ عواملی باعث رخ دادن این اتÙاق شده است. پس مهم ترین بØØ« توجه به سیال بودن اÙکار عمومی ØŒ تغییر مداوم شرایط اجتماعی Ùˆ Ùرهنگی Ùˆ اندازه گیری میزان این تغییرات است Ú©Ù‡ ما را ملزم به دقیق تر Ùˆ هدÙمند تر کردن تØقیقات Ùˆ جایگزین کردن تØقیقات پنلی به جای مطالعات مقطعی Ù…ÛŒ کند.
بعضا نوع نگاه به نظر سنجی در ایران امنیتی است
رÙیعی در ادامه اÙزود از دیگر مسائل Øوزه نظرسنجی این است Ú©Ù‡ بعضا نوع نگاه به نظرسنجی در ایران امنیتی است. به جای این Ú©Ù‡ از نظرسنجی به عنوان یک ابزار علمی استÙاده شود، در برهه های انتخاباتی به عنوان یک Øربه تبلیغاتی به کار گرÙته Ù…ÛŒ شود Ùˆ به جای این Ú©Ù‡ مساله جامعه شناختی شود، نظرسنجی وسیله ای برای رسیدن به اهدا٠کوتاه مدت سیاسی Ù…ÛŒ شود.
در همه موارد از مردم نظرخواهی کنیم
وی معتقد است: پیشنهاد ما این است در بین مسئولان باید ایده مدیریت مشارکتی تقویت شود و در اکثر موارد از مردم نظرخواهی کنیم.
ÙˆÛŒ اÙزود البته گهگاه استÙاده های خوبی نیز از نظرسنجی در کشور Ù…ÛŒ شود به عنوان مثال یکی از استÙاده های خوبی Ú©Ù‡ در نظرسنجی مربوط به انتخابات در این دوره شد، این بود Ú©Ù‡ کاندیداهای درون یک جناØØŒ تواÙÙ‚ کردند اگر کسی Øایز اکثریت آرا طبق نظرسنجی ها باشد، Ù…ÛŒ ماند Ùˆ کسی Ú©Ù‡ رای کمتری داشت، انصرا٠دهد. خود همین ایده نظرسنجی در اینجا Ù…ÛŒ تواند تقویت کننده مشارکت سیاسی شود چرا Ú©Ù‡ در صورت تÙرق کاندیداها در داخل یک جریان ممکن است بعضی از مردم Ú©Ù‡ از نتیجه ناامید هستند در انتخابات شرکت نکنند. البته باز نیز مشاهده شد عده ای از همین تواÙÙ‚ Ùˆ سازوکار نیز سرپیچی کردند Ùˆ در نهایت جناØÛŒ Ú©Ù‡ به این تواÙÙ‚ پایبند نبود در انتخابات شکست خورد.
نمونه گیری در نظرسنجی ها باید به گونه ای باشد که گویای کل جامعه باشد
رÙیعی اظهار کرد : Ùارغ از بØØ« های سیاسی، بØØ« های ÙÙ†ÛŒ نظرسنجی هم Ù…Ø·Ø±Ø Ø§Ø³Øª. اصلی ترین بØØ« نظرسنجی، نمونه گیری است. نمونه باید به گونه ای باشد Ú©Ù‡ گویای Ú©Ù„ جامعه باشد. اما در نظرسنجی های انتخاباتی در این دوره شاهد بودیم، با یک Øجم نمونه Ú©ÙˆÚ†Ú© از تهران یا شهرهای بزرگ، آن هم به شیوه تلÙنی، نتایج را به Ú©Ù„ کشور تعمیم Ù…ÛŒ دادند در Øالیکه در این گونه نظرسنجی ها در Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø Ù…Ø´Øª نمونه خروار نیست. نکته مهم تر این است Ú©Ù‡ هیچ موسسه نظرسنجی در موقع اعلام نتایج به طور دقیق خود را معرÙÛŒ نمی کند Ùˆ بسیار شاهد هستیم Ú©Ù‡ نتایجی عجیب Ùˆ غریب به نقل از «یک نهاد Ùرهنگی» «یک نهاد اطلاعاتی»، «یک نهاد نظارتی» Ú¯Ùته Ù…ÛŒ شود یعنی هیچ مؤسسه ای Øاضر نیست با شناسنامه واقعی نتایجش را اعلام کند.
وابستگی موسسات نظرسنجی آسیب زاست
رÙیعی در ادامه اÙزود بالطبع وقتی شناسنامه مؤسسات نظرسنجی اعلام نمی شود هیچ تضمینی نیز بر درستی Ùˆ صØت نتایج وجود ندارد چون کسی خود را پاسخگو نمی داند. ÙˆÛŒ اÙزود در Øال Øاضر هیچ نهاد نظارتی وجود ندارد Ú©Ù‡ بر مؤسسات نظرسنجی نظارت نماید. از دیدگاه رÙیعی بØØ« مهم دیگر وابستگی موسسات نظرسنجی است. یک موسسه وقتی از Ù„Øاظ مالی به جایی وابسته باشد، نمی تواند به عنوان مثال نتایج یک نظرسنجی انتخاباتی را بر خلا٠کاندیدای مورد نظر اعلام کند. اما در کشورهای دیگر Ú©Ù‡ موسسات خصوصی Ùˆ مستقل هستند، نتایج Ø´ÙاÙیت بیشتری دارند.
آسیب شناسی نظرسنجی های اینترنتی
رÙیعی در ادامه Ú¯Ùت: مطلب دیگر نقد نظرسنجی های اینترنتی است. در انتخابات سال 93 به ÙˆÙور مشاهد شد Ú©Ù‡ اکثر سایت ها Ùˆ خبرگزاری ها نظرسنجی Ù…ÛŒ کردند. Ù†Øوه استÙاده Ùˆ بیان این نظرسنجی ها خیلی مهم است Ùˆ نباید در تØلیل آنها دچار خطا بشویم Ú©Ù‡ نظر مردم است . نظرسنجی اینترنتی نمونه گیری تصادÙÛŒ ندارد Ùˆ در خوش بینانه ترین Øالت ممکن نتایج آن قابل تعمیم به مخاطبان همان سایت است.
ÙˆÛŒ اÙزود : کسانی Ú©Ù‡ به یک سایت مراجعه Ù…ÛŒ کنند ØŒ واریانس Ùکری بالایی ندارند. این موضوع را Ù…ÛŒ توان از کامنت های هر سایت متوجه شویم. پس Øداکثر تØلیل نظرسنجی در مورد نظرسنجی های اینترنتی این است Ú©Ù‡ نتایج آن را به مخاطبین همان سایت نسبت دهیم.
کاربرد نظرسنجی ها
Ùاطمه ÙÙ„Ø§Ø ØŒ دیگر کارشناس نظرسنجی موسسه ایسپا در بیان تعری٠نظرسنجی معتقد است: تعری٠ساده نظرسنجی این است Ú©Ù‡ به ما بگوید جامعه در مورد یک موضوع خاص چگونه Ù…ÛŒ اندیشد. در Øال Øاضر یکی از مشکلات این است Ú©Ù‡ به تعداد موسسات ØŒ روش برای اجرای نظرسنجی وجود دارد در Øالی Ú©Ù‡ جمع کردن اطلاعات به هد٠نظرسنجی مربوط است لذا بهترین روش نظرسنجی مراجعه به در خانه ها است. زیرا روش تلÙÙ†ÛŒ هزینه زیادی داشته Ùˆ زمان بیشتری صر٠آن Ù…ÛŒ شود. در روش نظرسنجی در معابر هم چون اÙراد در Øال گذر هستند ØŒ Ú©ÛŒÙیت مطلوب پاسخ ها تامین نمی شود.
نظرسنجی های تلÙÙ†ÛŒ قابل اطمینان نیستند
ÙˆÛŒ با بیان اینکه یکی از کارهایی Ú©Ù‡ در زمینه آزمون سه روش جمع آوری اطلاعات در چند ماه گذشته انجام دادیم این بود Ú©Ù‡ در یک برهه زمانی در یک پرسشنامه Ú©Ù‡ در آن هم سؤالات Øساس Ùˆ هم سؤالات غیر Øساس وجود داشت از سه روش تلÙنی، معابر Ùˆ منازل به طور همزمان در یک منطقه از تهران استÙاده Ùˆ نتایج نشان داد : ما اصلا نمی توانیم به نظرسنجی های تلÙÙ†ÛŒ اطمینان کنیم. چون میزان Ù…ØاÙظه کاری مخصوصاً در مسائل سیاسی زیاد است این در Øالی است Ú©Ù‡ موسسه های معتبر جهانی کار خود در ایران را با نظرسنجی تلÙÙ†ÛŒ انجام Ù…ÛŒ دهند.
به Ú¯Ùته ÙÙ„Ø§Ø Ø¯Ù„Ø§ÛŒÙ„ مناسب نبودن روش تلÙÙ†ÛŒ این است Ú©Ù‡ تصادÙÛŒ تلÙÙ† زدن ØŒ ممکن است ما را خیلی دیر به نمونه مورد نظر از Ù„Øاظ سن Ùˆ جنس برساند. Ùˆ در این راستا تعدادی از نمونه ها از دست Ù…ÛŒ روند Ùˆ کسانی Ú©Ù‡ Øاضر به جواب Ù…ÛŒ شوند ممکن است شرایط خاصی داشته باشند Ú©Ù‡ با کلیت جامعه یکسان نباشند. از طر٠دیگر بی اعتمادی هم زیاد است Ùˆ چون پرسشگر را نمی بیند ØŒ نمی توانند در پاسخ ها اطمینان پیدا کنند. البته نمی توان این روش را به طور Ú©Ù„ÛŒ رد کرد . به نظر من روش تلÙÙ†ÛŒ روش خوبی است اما Ùقط در Ø·Ø±Ø Ù‡Ø§ÛŒ خاص. مثلا یک سازمان بخواهد از کارکنان یا خریداران Ù…Øصولش نظرسنجی کند.
این کارشناس نظرسنجی ایسپا در ادامه خاطرنشان کرد: در مقایسه روش ایستادن در معابر Ùˆ رÙتن به در خانه ها، ترتیب عمل به این گونه است Ú©Ù‡ برای پرسشنامه هایی Ú©Ù‡ سوالات زیاد است Ùˆ نمی توان از رهگذران خواست Ú©Ù‡ به همه آن ها پاسخ بدهند، به در خانه ها Ù…ÛŒ رویم، اما برای سوالاتی Ú©Ù‡ Øساسیت برانگیز هستند Ùˆ اÙراد Ù…ÛŒ ترسند Ú©Ù‡ آدرس خانه ثبت شود، در معابر نظرسنجی ها انجام Ù…ÛŒ شود.
تعداد موسسات نظرسنجی در ایرن به Ù„Øاظ Ú©Ù…ÛŒ زیاد است اما از نظر Ú©ÛŒÙÛŒ نه
ÙÙ„Ø§Ø Ø¯Ø± ادامه ØªØµØ±ÛŒØ Ú©Ø±Ø¯: معضل دیگر این است Ú©Ù‡ تعداد موسسات نظرسنجی زیاد شده است Ùˆ نهادی برای نظارت بر تاسیس آن ها وجود ندارد Ùˆ رشد قارچ گونه پیدا کرده اند. این موضوع نشان Ù…ÛŒ دهد این قضیه برای مسئولان بی اهمیت است. در ایران نظرسنجی به صورت جزیره ای انجام Ù…ÛŒ شود.
ÙÙ„Ø§Ø Ø§Ø¸Ù‡Ø§Ø± کرد : مساله آسیب زای دیگری Ú©Ù‡ وجود دارد این است Ú©Ù‡ بخش نظرسنجی در خیلی از سازمان ها دایر شده است Ú©Ù‡ واقعیت این است Ú©Ù‡ نتایج چنین نظرسنجی هایی با واقعیت Ùاصله دارد. زیرا Ù…ØاÙظه کاری بالا Ù…ÛŒ رود یا اگر Ù…ØاÙظه کاری نباشد، اÙراد Øاضر نیستند نتایج منÙÛŒ عملکرد خود را انتشار بدهند.
نظرسنجی یک کار تخصصی Ùˆ ÙÙ†ÛŒ است
در همین رابطه رÙیعی Ú¯Ùت: مطلب دیگر این است Ú©Ù‡ نظرسنجی یک کار تخصصی Ùˆ ÙÙ†ÛŒ است. گروه های مطالعاتی ØŒ پرسشگری Ùˆ پژوهشی مختل٠برای انجام یک کار نظرسنجی باید Ø´Ú©Ù„ بگیرند Ùˆ یک سازمان با یکی دو Ù†Ùر نیروی غیر ØرÙÙ‡ ای نمی تواند نظرسنجی خوبی انجام بدهد Ùˆ لذا اصل نظرسنجی زیر سوال Ù…ÛŒ رود .
ÙÙ„Ø§Ø Ø¯Ø± ادامه خاطرنشان کرد: تعداد زیاد موسسات نظرسنجی باعث Ù…ÛŒ شود Ùضای رقابتی به وجود بیاید . اما باید ناظر وجود داشته باشد Ú©Ù‡ این موسسات با شناسنامه باشند Ùˆ کار علمی Ùˆ دقیق انجام بدهند. برای نظارت بر این موسسات باید یک شورای متشکل از تمام قوا Ùˆ بخش خصوصی Ùˆ دولت Ø´Ú©Ù„ بگیرد .
او ØªØµØ±ÛŒØ Ú©Ø±Ø¯: نقش پرسشگر در نظرسنجی هم بØØ« مهمی است. پرسشگر قرار است Øلقه واسط بین مردم Ùˆ پژوهش باشد Ùˆ نمی شود با یک Ùراخوان ساده، پرسشگر جذب کرد. توانمندی های ظاهری برای ارتباط با پرسشگر خیلی مهم است. پس از گزینش آموزش داده Ù…ÛŒ شود Ùˆ در ابتدای کار ØŒ کارشان کنترل Ùˆ پس از مدتی به عنوان پرسشگر آشنا به کار جذب Ù…ÛŒ شوند.
این کارشناس ارشد ایسپا درباره انتقاداتی Ú©Ù‡ به نظرسنجی ها درباره معتبر نبودن پاسخ ها Ùˆ نتایج پژوهش ها Ù…ÛŒ شود Ú¯Ùت :این موضوع به پرسشگر Ùˆ Ù†Øوه پر شدن پرسشنامه ها مربوط است. در ایسپا بخش نظارت Ùˆ کنترل Ú©Ù‡ یک پروسه زمان بر است، بسیار Ùعال است. این در Øالی است Ú©Ù‡ توسط کارÙرمایان به عنوان مرØله جدیدی برای اخذ پول بیشتر شناخته Ù…ÛŒ شود.