اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

برای تغییر سبک زندگی در ماه رمضان چه کنیم؟

برای تغییر سبک زندگی در ماه رمضان چه کنیم
واحد ارتباطات و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و هنر:حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری با بیان اینکه هر کدام از ما اگر بتوانیم جلوی روزه خواری یک نفر را در ماه رمضان بگیریم گفت: این وظیفه حاکمیت و مسئولین است که با تغییر شیوه زندگی در این ماه، شرایط را برای روزه داری مردم فراهم کنند.

تسنیم، به نقل از روابط عمومی«سرچشمه» آخرین جلسه از سلسله جلسات اصول کافی پیش از ماه مبارک رمضان، با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری، عصر روز سه‌شنبه سوم تیرماه، در مسجد هفتاد و دو تن مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین زائری، با ذکر احادیثی از اصول کافی در باب تسلیم شدن و فضیلت کسانی که در مقابل امر پیشوایان خودشان تسلیم هستند، بیان داشت: وقتی کسی به عنوان حجت ولایی در مقابل ولی و امام خویش قرار می‌گیرد، به طور طبیعی امر امامش را امر الهی می‌داند و باید تسلیم باشد. در مقابل امر الهی، اراده انسان، خواست او و نیازش دیگر معنایی ندارد و باید تسلیم محض باشد.

نویسنده کتاب سبک زندگی بیان داشتند: به عبارت کامل‌تر، بندگی به معنای تسلیم شدن است. تکلیف مردم نیز آن است که در مقابل امام و ولی خدا، تسلیم باشند. همانطور که در محیط طبیعی در اجتماع نسبت به حاکم و سرپرست باید تسلیم بود؛که اگر اینگونه نباشد در یک اجتماع و یا حتی خانواده که پدر سرپرست و حاکم آن است هیچ نظمی برقرار نخواهد شد.

دکتر زائری در ادامه بیان داشت: وقتی در جامعه، پیامبر یا ائمه معصوم وجود دارد، همه باید تسلیم امر او باشند و در هنگام نبودن ایشان، ولی فقیه این حکم را دارد. زیرا که در حال حراست از حکم الهی است.

دکتر محمدرضا زائری در ادامه به بیان روایتی از مرحوم کلینی از امام صادق(ع) در باب تسلیم پرداخت که می‌فرماید: "شخصی نزد امام آمد و در خصوص فردی با نام کُلیب صحبت کرد. این شخص هرگاه سخنی از سوی امام و یا دیگر معصومین برایش بیان می‌شد، دست‌های خود را به نشانه تسلیم شدن بالا می‌برد و می‌گفت من تسلیم هستم. این عمل تا جایی تکرار می‌شد که دوستان او نامش را "کُلیب تسلیم" گذاشته بودند. امام صادق(ع) با شنیدن این سخنان فرمودند: "رحمت خدا بر او باد". سپس امام فرمودند:"می‌دانید تسلیم چیست؟ تسلیم در مقابل امر اهل بیت(ع)، دل دادن است. ایمان و عمل صالح و کار را به خدا واگذار کردن است."

وی در ادامه به طرح سوالی پرداخت و بیان نمودند: همه ما نام خدا را بر زبان می‌آوریم، اما چقدر در عمل این کار را انجام می‌دهیم؟ چقدر در تصمیم‌گیری‌هایمان خدا را در نظر می‌گیریم؟ چقدر خداوند و وجود او را در برنامه‌های خود در اولویت قرار می‌دهیم؟ چقدر در امور خودمان ملاک را خداوند قرار می‌دهیم؟

دکتر زائری با اشاره به نزدیکی ماه مبارک رمضان خطاب به مسئولان و صاحبان منصب گفت: ماه مبارک رمضان نزدیک است، دینداری مردم چقدر برای ما مهم است؟ این که مردم روزه بگیرند، برای ما به عنوان مسئول و حاکم جامعه چقدر مهم است؟ نظام آموزشی ما نیاز به محبت اهل بیت(س) و علی‌ابن‌ابیطالب(ع) دارد. اگر می‌خواهیم مشکل حجاب در جامعه حل شود باید محبت امیرالمومنین حضرت علی(ع) را در دل فرزندانمان قرار دهیم. اگر می‌خواهیم دختران و زنان ما عفت و حیاء داشته باشند، نباید مال حرام سر سفره خود ببریم. برای گسترش محبت امیرالمؤمنین(ع) و اهل بیت(س) نیازمند کار و برنامه‌ریزی گسترده هستیم و بهترین فرصت برای این موضوع ماه مبارک رمضان است.

نویسنده کتاب حجاب بی حجاب تاکید کرد: اگر به حضرت علی(ع) پیوند خوردیم، می‌توانیم به جلوگیری کردن از فساد و فحشا در جامعه امیدوار باشیم. همانطور که برای رسیدن به ماه مبارک رمضان از چند ماه جلوتر خداوند بندگانش را آماده می‌سازد و می‌فرماید ماه رجب ماه من است و بنده،بنده من و ماه شعبان،ماه پیامبر است.پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: "در این ماه روزه بگیرید به خاطر محبت به پیغمبرتان. همه این‌ ماهها مقدمه ‌است تا آماده شویم، برای رسیدن به ماه مبارک رمضان که ماه محبت علی ابن ابی طالب(ع) است.

برای تغییر سبک زندگی در ماه رمضان چه کنیم

این نویسنده و پژوهشگر حوزه دین ادامه داد: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت عبادت است. وظیفه همة مسئولین و متولیان امور این است که شرایط را برای روزه‌داری مردم آماده کنند. همه دستگاه‌های نظام، وقوع انقلاب و برپایی حکومت اسلامی، برای این است که مردم دینداری کنند.

دکتر زائری تاکید کرد: هر کدام از ما اگر بتوانیم جلوی روزه خواری یک نفر را در این ماه بگیریم، علاوه به عمل کردن به وظیفه شرعی خود ثواب هم کرده‌ایم. این وظیفه حاکمیت است که با تغییر شیوه زندگی در این ماه، شرایط را برای روزه داری مردم فراهم کنند. در این روزها، اگر قرار باشد کارگر زحمتکش در این هوای گرم تابستان، به کار سخت مشغول باشد، طبیعتا نمی‌تواند روزه داری کند و اگر این کار را انجام ندهد گناهش متوجه مسئولین است.

وی با اشاره به ضرورت تغییر سبک زندگی در این ماه بیان کرد: روزه داری باید به گونه‌ای باشد که در هنگام افطار، حس شادیِ رسیدن به رضوان الهی را داشته باشیم. در این دنیا روزه جسم را با افطار تمام کرده و در آخرت روزه داری خود را با رسیدن به خدای متعال افطار خواهیم کرد. پس سبک زندگی مردم در این ماه باید سر و سامان پیدا کند، تا بتوانند روزه بگیرند و عبادت کنند.

مدیرعامل مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی در ادامه با تأکید بر این موضوع که قرار نیست روزه‌داری مانند شکنجه باشد و توأم با زجر، اضافه کرد: شب‌های احیاء شب‌های نجات بسیاری از مؤمنین است. مسئولین محترم اجازه بدهند مردم در ماه مبارک استراحت کنند، تا شب‌ها بیدار بمانند و عبادت کنند.

ایشان در ادامه سخنان خود ادامه دادند: در طول سال تنها یک ماه فرصت برای عبادت وجود دارد، باید از این ماه به خوبی استفاده کرد. اگر قرار بر این باشد که مردم در این ماه به مانند روزهای عادی، درگیر مسائل کاری و مشکلات خود باشند، فرصتی برای عبادت نخواهند داشت. مردم روزه داری را با کارهای خود هماهنگ می‌کنند؛ در صورتی که باید روزه داری را با کار خود هماهنگ کنند.

وی به وظیفه مسئولان اشاره کرد و گفت: ما مسئولین، اگر برنامه‌ریزی نکنیم مسئول روزه خواری مردم در این ماه هستیم. پس یکی از مسائل مهم در این ماه، تغییر برنامه کاری برای شهروندان است. مطمئنا غالب افرادی که مجبور به روزه‌خواری می‌شوند، خودشان هم تمایلی به ترک روزه ندارند. باید شرایطی فراهم کرد که مردم بتوانند در ساعات روز استراحت کنند و شب‌ها به کار مشغول باشند و به این ترتیب، ماه مبارک رمضان را ماهی متفاوت برای عبادت و مطالعه، رسیدگی به خانواده و بستگان و فراگیری معارف دینی بدانند. شاید کسی بگوید با خوابیدن و استراحت روزه‌داری دیگر سخت نیست. پاسخ این است که اتفاقا قرار نیست روزه‌داری شکنجه باشد! عبادت باید آرامش بخش و مطبوع باشد. عبادت باید شوق برانگیز و نشاط‌آور  باشد. اگر کسی از روزه‌داری آزار ببیند، خداوند رنجیده خاطر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین زائری در بخش پایانی صحبت خود ضمن بیان این‌ نکته که ماه مبارک رمضان، باید ماه تغییر سبک زندگی مردم باشد بیان کرد: باید این ماه متفاوت از دیگر ماههای سال باشد. باید عزم عمومی برای این امر، جزم شود. باید باور کنیم که هدف از خلقت انسان اساساً عبادت بوده است. بگذارید مردم در ماه مبارک، روزهای گرم را استراحت کنند و شب‌ها به عبادت مشغول باشند. اجازه دهیم بیشتر در کانون خانواده باشند، تا مشکلات جامعه کمتر شود. در این هنگام است که می‌توانیم توقع داشته باشیم مردم مناجات کنند، کتاب بخوانند، روایت گوش دهند و عبادت کنند.

وی در ادامه به بیان حدیثی از امام صادق(ع) پرداخت و گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند:" می‌دانید مؤمنان چه کسانی هستند؟ مؤمنان رستگار شده‌اند چرا که در امر دین و زندگی تسلیم هستند. هرچه پیامبر(ص) و دین خدا بگوید تسلیم می‌شوند. تسلیم شوندگان نجیب هستند. مؤمن غریب است و خوشا به حال آدمهای غریب."

دکتر زائری سخنان خود را این گونه به پایان رساند: پس نگران سخن دیگران نباشیم، چرا که به فرموده امام معصوم غربت همیشه برای مؤمنین وجود داشته است. ما باید ملاک و اولویت خود را در زندگی دین قرار بدهیم، تا سبک زندگی ما اسلامی و مورد پسند خداوند باشد.
گفتنی است ادامه سلسله جلسات شرح اصول کافی توسط حجت الاسلام زائری، در اولین هفته بعد از ماه مبارک رمضان، برگزار خواهد شد.
اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 6 تير 1393   /   کد مطلب: 194   /   بازدید: 4330