اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

دکتر مسعود برومند: شورای عالی عتف روی چالش های ملی متمرکز می شود

دکتر مسعود برومند: شورای عالی عتف روی چالش های ملی متمرکز می شود
واحد ارتباطات و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و هنر به نقل از دانانیوز: مسعود برومند در پایان یکصد و هفتادمین نشست اعضای کمیسیون دائمی شورای عتف، شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) این چالش ها را در حوزه های انرژی، بهینه سازی، آب و سلامت، محیط زیست و مسائل اجتماعی برشمرد و اظهار داشت: پیشنهادی در دبیرخانه برای تهیه عملیات پژوهش و فناوری پنجساله و یک ساله مورد بحث قرار گرفت که مقرر شد روی این مساله کار کارشناسی بیشتری صورت گیرد.
وی افزود: مقرر شد کمیسیون تخصصی شورای عالی عتف روی چالش های ملی تمرکز کنند و برنامه های اجرایی برای برخورد با این چالش ها داشته باشند تا بتوانیم با سازمان برنامه و بودجه برای بودجه ای که برای این چالش ها در نظر گرفته شده، صحبت کنیم.
وی به طرح موضوع پیگیری تدوین شرح خدمات و برنامه زمان بندی پروژه های کلان در نشست امروز اشاره کرد که از گذشته توسط دستگاه ها باید پیگیری می شد تا تحت کنترل قرار گرفته و فازهای باقیمانده به تدریج اجرا شود.
برومند موضوع دیگر مطرح شده در نشست را ضرورت انسجام ساختار برخی از ارکان تخصصی در دبیرخانه شورا و دقیق تر شدن برنامه های آنها عنوان و خاطرنشان کرد: تغییرات در ادغام دو کمیسیون باید صورت می گرفت و مشخص می شد که کمیسیون تخصصی در چه حوزه هایی لازم است، بیشتر فعالیت کند.
دانانیوز به نقل از ایرنا، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری توضیح داد: مقرر و پیشنهاد شد کمیسیون فرهنگ و تمدن با کمیسیون علوم انسانی و اجتماعی و نیز کمیسیون قضایی و اقتصاد ادغام شوند.
وی درباره طرح های کلان ملی و گزارش دستگاه های اجرایی هم گفت: از مجموع ۳۱ طرح، چند طرح تغییراتی داشت؛ دو طرح قرار شد در قالب برنامه و بودجه سالانه نهادهای اصلی اجرا شود و طرح دیگری را وزارت علوم بر عهده بگیرد.
برومند با بیان اینکه در مرحله تدوین برنامه اجرایی ۲۴ طرح هستیم گفت: برنامه اجرایی، شرح خدمات و هزینه اجرایی فاز اول و مجریان این طرح ها از طرف دستگاه ها مشخص و مقرر شد برای شرح خدمات دقیق پیگیری شوند.
وی با اشاره به ایجاد دفتر کنترل پروژه در شورای عالی عتف برای پیگیری زمان بندی پروژه ها گفت: به طور عمده فاز مطالعاتی این طرح ها طی شده و فازی که باید جلو برود فاز مفهومی یا طرح های اولیه است.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره طرح وزارت علوم که بر عهده گرفته است، گفت: یکی از طرح ها که بحث تهدیدهای بایولوژیک بود، قرار شد که مجموع پژوهشی این وزارتخانه به آن پرداخته شود.
وی همچنین درباره بودجه امسال طرح ها گفت: از آنجایی که پروژه ها بیشتر از بودجه های عتف در گذشته استفاده کرده اند این بخش از فعالیت ها به طور عمده از بودجه هایی است که دستگاه ها باید تامین کنند.
برومند درباره ردیف بودجه سازمان برنامه و بودجه برای طرح ها گفت: بودجه ای که به شورای عتف اختصاص داده شده بود حدود ۶۰ میلیارد ریال است که برای افزایش سهم این شوراست ولی عمده بودجه باید از طرف دستگاه ها تهیه شود.
وی در عین حال از تغییری روی ماموریت یکی از کمیسیون ها خبر داد و گفت: کمیسیونی با عنوان هماهنگی که بیشتر هماهنگی بین کمیسیون ها را انجام می داد که مقرر شد به بحث فرآیندهای نوآوری و پژوهش در وزارت علوم توجه کند.
معاون وزیر علوم همچنین درباره تعییرات ساختار شورای عتف گفت: در این باره در نشست امروز بحثی نشد اما این کار در دستور کار شورا قرار دارد.
اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 29 مرداد 1397   /   کد مطلب: 349   /   بازدید: 3533