اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

درباره پژوهشگاه


    

پژوهشگاه فرهنگ و هنر با اتکال بر توفيقات الهي و بنابر دورانديشي و تفکراتي متعهدانه که با شناختي عميق ودقيق از ضرورتهاي اجتماعي و فرهنگي کشور و به منظور پاسخگويي به بخشهائي از نيازهاي علمي و پژوهشي جامعه در زمينه مسائل پيرامون دين، فرهنگ، هنر و ارتباطات، درسال 1369 فعاليت خود را آغاز نمود.

تشکيل اين گروه پژوهشي در برهه ای حساس و پر فراز ونشيب پس از جنگ تحميلي و تبعات سنگين وفراگير آن صورت گرفت که تاحدودی در اولويت قرار نگرفتن امور پژوهشي موجب شد تا ضرورت فعاليتهاي پژوهشي و تحقيقاتي و همچنين لزوم ايجاد ارتباطات موثر و نیزحضور فعال و بالفعل نخبگان حوزه و دانشگاه در تصميم گيريها و مديريتهاي کلان کمتر مورد توجه قرار گيرد. از اين رو تاسيس پژوهشگاه فرهنگ و هنر بعنوان اولين "پژوهشگاه رسمي"نقش ويژه و تاثيرات ارزشمند و عميقي را در بازشناسي و هويت يابي امور پژوهشي و حضور فعال بخش خصوصی در این عرصه مهم و اساسی ايفا نموده و در بهبود و ارتقاء سطح نگرش دولتمردان و نیز جامعه نسبت به امور پژوهشي و هويت پژوهشگر خاصه تحقيق و پژوهش در حوزه هاي علوم انساني ، اجتماعي و هنر حضور ارزشمند ، ماندگار و غيرقابل انکاري را به ثبت رساند.

نام "پژوهشگاه فرهنگ وهنر" بعنوان بنيانگذارنظرسنجي نوين و اولين موسسه مستقل نظرسنجي وسنجش افکار عمومي کشور و نيز نخستين پژوهشگاه رسمي تحت شماره 8250 موجب شد تا برخي مراکز کلان پژوهشي کشور پس از آن به "پژوهشگاه " تغيير نام داده و يا مراکز جديدي تحت اين نام در کشور اعلام حضور نمايند.

 اهداف و فعاليتهاي پژوهشگاه :
1 ) اهتمام‌ به‌نوآوري‌ و گره گشايي‌ در قلمرو انديشه‌ي‌ ديني‌ و نظامات‌ اجتماعي‌
2)كمك به حل مسائل و مشكلات و تنگناهاي كشور در زمينه هاي سیاستگذاری ،نظارت واجرا
3) همكاري با مراكز آموزش عالي، موسسات پژوهشي و سازمانهاي اجرايي در زمينه ‎هاي علمی،آموزشی و پژوهشي.
4) بررسي و شناسايي نيازها و اولويتهاي علمی وپژوهشی كشور در عرصه فرهنگ،هنر، انديشه و رفتار ديني و مساعدت در رشد و توسعه دانش و فن ‎ آوري مرتبط بافعالیتهای پژوهشگاه در جامعه.
5) برگزاري كارگاهها و دوره هاي آموزشي و پژوهشي به منظور تربيت نيروهاي متخصص و کارآمددر زمينه فرهنگ،هنر وانديشه ديني وهمچنین ايجاد حلقه هاي مباحثه و گفتگو ميان انديشمندان و صاحبنظران و برگزاري نشست ها و همايشهاي علمي در سطوح داخلي و بين المللي.
  6) انتشار انواع كتب علمي و نتايج تحقيقات و استفاده از فن ‎آوري اطلاعات و ارتباطات به ‎ منظور دستيابي به آخرين اطلاعات علمی وپژوهشی در جهان.
7) بررسي و شناسايي نيازهاي گوناگون برنامه ‎ هاي تحقيقاتي موردنظر در زمينه‎ هاي مختلف علمي، تحقيقاتي و بهره ‎ گيري مطلوب از امكانات در جهت برنامه ‎ ريزي طرحهاي تحقيقاتي مرتبط و متناسب با نيازهاي کشور.
8) انجام طرحهاي پژوهشي بنيادي، كاربردي و توسعه ‎اي با هدف دستيابي به دانش روز همگام باپیشرفت علوم در داخل كشور باتوجه ‎ به اصل توسعه پايدار.
9) ايجاد ارتباط فعال و سازنده با ساير موسسات و جوامع علمي و پژوهشي در داخل و خارج كشور از طريق برگزاري گردهمايي ‎ هاي علمي، مبادله محقق و يا اجراي پروژه ‎ هاي تحقيقاتي مشترك جهت دستيابي هرچه بيشتر به علوم و فن ‎ آوري جديد در زمينه‎ هاي مرتبط با اهداف و سياستهاي پژوهشگاه.
10) بهره ‎ گيري از آخرين نتايج تحقيقات و پيشرفتهاي علمي به ‎ منظور توسعه علمي، اقتصادي و اجتماعي در جهت توسعه اهداف و برنامه ‎ هاي تحقيقاتي پژوهشگاه
11) ايجاد ارتباط مطلوب با نيروهاي متخصص و مبتكر در مراكز علمي و پژوهشي كشور و فراهم نمودن امكانات لازم براي آنها در جهت ياري رساندن به اهداف پژوهشگاه.
12 ) همكاري با نهادها و مراكز مرتبط بافعالیت پژوهشگاه در جهت مساعدت در بهبود كيفيت برنامه ها ود صورت نیازتأمين و تربيت نيروي انساني مورد نياز.


افتخارات و پيشگامي در عرصه هاي تخصصي:

1)اولین پژوهشگاه رسمی و مستقل

2)بنیانگذار و نخستین موسسه مستقل نظز سنجی و سنجش افکار

3)طراح و تنها موسسه ارزشیابی و استانداردسازی همایشها و جشنواره های حوزه علوم انسانی و عملکرد   مدیریت وسازمانها

4)طرح تشکیل سازمان ملی افکار سنجی ایران

5)اولین جشنواره و نمایشگاه نرم افزارهای کامپیوتری علوم اسلامی تهران

6)طرح جشنواره سیمای دینی

7)طرح ارزشیابی مدارس غیرانتفاعی

8)نظام جامع مشاوره شغلی

9)طرح تشکیل سازمان خبر گزاریهای جهان اسلام

10)طرح تاسیس مرکز مطالعات حقوق شهروندی

11)طرح نظام اطلاع رسانی کارگری و کارفرمایی

12)اولین همایش کاربردی فناوری اطلاعات در پیشگیری از جرم

13)طراحی تاسیس پژوهش سراهای دانشجویی در دانشگاهها

14)طراحی، تدوین و توسعه موضوعات و سر فصلهای اخلاق کاربردی

15) طراحی،مشاوره ،آموزش و پشتیبانی از تاسیس " خانه مدیران "و" کانون تفکر" در شرکتها وسازمانهای بزرگ دولتی وخصوصی

16)پیشگام در طراحی، توسعه و تدوین سرفصلهای میان رشته ای حوزه های علوم انسانی ، دین ،هنر ، ارتباطات ،فناوری اطلاعات

دانلود بروشور پژوهشگاه فرهنگ و هنر 

دکتر محمدعلی مقیسه

محمدعلی مقيسه

*موسس و رئيس پژوهشگاه فرهنگ و هنر
*پيشگام در طرح و توسعه اخلاق كاربردي و مباحث نظرسنجی نوين

*پژوهشگر و مشاور روانشناسي تبلیغات وسنجش بازار

 

درصورت تمایل جهت همکاری، مشاوره ویا سفارش پروژه، لطفا پیغام بگذارید تا در اسرع وقت باشما تماس بگیریم

نشانی : تهران، خیابان کارگرشمالی ،نبش شمالشرقی تقاطع جلال آل احمد، ابتدای خیابان پنجم، شماره ۳۸، طبقه سوم واحد ۲

تلفن: ۸۸۰۰۳۸۴۷-۰۲۱

شماره پیامک و تماس: 09190821301


پایگاه اینترنتی:

http://www.pajoheshgah.ir
http://www.cari.ir 

   
بازدید: 22471