اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

مقالات و تازه های نشر:

تعطیلات تابستانی دانشگاه‌ها، فرصت یا تهدید؟

تعطیلات تابستانی دانشگاه‌ها فرصت یا تهدید
واحد ارتباطات و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و هنر به نقل ازایسنا، زمانی که مدرسه می‌رفتیم بی‌صبرانه منتظر امتحانات خردادماه بودیم و بعد از آن خوشحالی سه ماه تعطیلی و دیدن کارتون و بازی با هم‌سن و سالان نوید روزهای خوب را می‌داد. هرچند در همان زمان هم عده‌ای از دانش‌آموزان با تمهیداتی که آموزش و پرورش فراهم کرده بود در کلاس‌های تابستانی شرکت می‌کردند و به اصلاح یک کلاس دو کلاس کرده و جهشی درس می‌خواندند و عده‌ای هم با شرکت در کلاس‌های فوق‌برنامه و علمی سعی می‌کردند تا از تعطیلات تابستانی خود نهایت استفاده را داشته باشند.
در نظام آموزش عالی کشور نیز تابستان فرصتی برای استفاده از تعطیلات است، هر چند با تمهیدات صورت گرفته در برخی از دانشگاه‌های تعدادی واحد درسی به صورت واحد تابستانی ارائه می‌شود و استفاده از کتابخانه و برخی از آزمایشگاه‌ها برای دانشجویان بلامانع است.
درب دانشگاه هیچ‌گاه به روی دانشجویان بسته نیست
محمدرضا عظیمی معاون آموزشی دانشگاه زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه درب‌های دانشگاه هیچ‌گاه به روی دانشجویان بسته نیست، تصریح می‌کند: فعالیت‌های علمی و پژوهشی تعطیل نمی‌شود و دانشجویان می‌توانند از امکانات آزمایشگاهی و کتابخانه‌ای استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه علم‌آموزی تعطیلی نمی‌شناسد و دانشجویان باید همواره خود را در این مسیر پویا و به‌روز نگه دارند، خاطرنشان می‌کند: قطعا تابستان فرجه خوبی برای استراحت و اوقات فراغت است ولی تعدادی از دانشجویان دوره کارشناسی نیز بر حسب علاقه خود در ایام تعطیلات تابستانی در پروژه‌های علمی و تحقیقاتی با دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی همکاری دارند که دانشگاه در حدوسع خود از این فعالیت‌ها حمایت می‌کند.
این مسئول در دانشگاه زنجان نظر مثبتی در مورد ترم‌ تابستانی و ارائه واحدهای درسی در کوتاه‌مدت ندارد و در همین رابطه تاکید می‌کند: معمولا ترم‌های تابستانی به دلیل فرصت اندکی که دارند برای ارائه واحدهای درسی مناسب نبوده و موجب کاهش کیفیت آموزش می‌شوند، زیرا آموزشی که باید در 17 جلسه ارائه شود به یک‌سوم کاهش پیدا کرده و تقریبا در 8 جلسه ارائه خواهد شد. بر همین اساس در دانشگاه زنجان معمولا ترم تابستانی برای دوره کارشناسی در برنامه آموزشی در نظر گرفته نمی‌شود.
نظر دانشجویان البته در این بین متفاوت است و تعدادی تعطیلات تابستانی و عدم حضور در دانشگاه را مغتنم دانسته و عده‌ای هم آن را وقفه‌ای در تحصیل و دانشجویی عنوان می‌کنند.
تعطیلی دانشگاه در تابستان موجب ضعف سیستم آموزشی است
امیرحسین شکوری یکی از دانشجویان مخترع دانشگاه زنجان است. وی با تاکید بر اینکه دانشجویی یعنی در هر زمان و مکان باید دنبال علم بودن، اظهار می‌کند:‌ تعطیلی دانشگاه زمینه بروز نوعی رخوت را در دانشجو فراهم می‌کند و با توجه به اینکه اجباری بر حضور اعضای هیئت علمی در دانشگاه یا ارتباط و پاسخگویی به دانشجو وجود ندارد، باعث سخت شدن زمینه فعالیت دانشجویان به‌ویژه در مقطع کارشناسی می‌شود.
این مخترع جوان که تاکنون از 25 اختراع خود توانسته 4 اختراع را ثبت کند، تاکید دارد: در دانشگاه زنجان ترم تابستانی هم ارائه نمی‌شود در صورتی که با ارائه 6 واحد درس عمومی هم می‌شد دانشگاه را از حالت نیمه تعطیل خارج کرد و به دلیل حضور پرسنل دانشگاه رفت و آمد در دانشگاه راحت‌تر بود و امکان دسترسی به امکانات کتابخانه‌ای و آزمایشگاهی نیز به سهولت فراهم می‌شد.
شکوری یادآور می‌شود: بسیاری از دانشجویان در تابستان حتی به امکانات گذران اوقات فراغت نیز به خوبی دسترسی ندارند درحالی که اگر دانشگاه همانند ایام تحصیل به فعالیت خود ادامه می‌داد، دانشجویان می‌توانستند از امکانات ورزشی خوبی که در دانشگاه وجود دارد نهایت استفاده را داشته باشند.
اینکه تعطیل و نیمه‌تعطیل بودن دانشگاه در این تابستان خوب است یا بد؟ نمی‌توان نظر قطعی داد، زیرا به نظر می‌رسد دانشجویی که جویای علم باشد می‌تواند از همه فرصت‌ها استفاده کرده و نباید از نظر دور داشت این فرصت می‌تواند زمانی برای تجدید قوای روحی و فکری دانشجویان برای ادامه تحصیل در ترم جدید به شمار رود.
مقالات و تازه های نشر   /   علمی، پژوهشی، آموزشی   /   تاریخ: 8 تير 1395   /   کد مطلب: 246   /   بازدید: 6374