اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

مقالات و تازه های نشر:

رازهای مهم سخنرانی برای سخنوران از استاد فریبا علومی یزدی

رازهای مهم سخنرانی برای سخنوران از استاد فریبا علومی یزدی

به گزارش واحد ارتباطات و اطلاع رساني پژوهشگاه فرهنگ و هنر،بانوي فرهيخته و استاد سخنوري خانم فریبا علومی یزدی یک  مجري حرفه اي ، سخنور انگيزشي  ، مولد هوش هیجانی ، با مهارت های ارتباطي فوق العاده  و یک سخنران حاضر جواب است.

او كنفرانس هاي بين المللي  سخت علمي را با انرژي وصف ناشدني، شروع مي نمايد و به مخاطبان سيگنال مي دهد كه رسميت اين كنفرانس با همه ي كنفرانس هايي كه تاكنون بوده اند فرق دارد . در ادامه خير مقدم اديبانه و زيباي فارسي ،با لحني شيرين و به زبان انگليسي به مهمانان خارجي  خير مقدم مي گويد و در اينجاست كه مخاطبان رسميت بين المللي بودن مجلس را درك نموده و انگيزه مضاعف براي شروع پيدا مي كنند و انگاه كه ترجمه جمله آخر انگليسي را با شعر  فارسي دنبال مي كند، تغيير ناگهاني صداي شيوا و رساي وي با لحن عربي ، مخاطب را وارد فاز جديدي مي نمايد كه غرور ملي را در صداي يك بانوي سخنور  ايران  ، جستجو مي كند و حالا اوست كه علاوه بر درك فضاي رسمي با غرور  و با هوش هيجاني  حد اكثر استفاده را از همايش خواهد برد.

متن زير يادداشتي از اين بانوي فرهيخته است درخصوص رازهای مهم سخنرانی برای سخنوران ،كه با هم مي خوانيم:

به گونه ای با مخاطبین برخورد نکنید که انگار آنها رباتهای شنونده هستند. بلکه رفتارتان  به نحوی باشد که مخاطب احساس احترام کند و حس کند که برای شما مایه افتخار است که دارید  او را مخاطب سخنان خود قرار می دهید.
سخنرانی را خیلی طولانی نکنید.
منظورتان را واضح بگویید.
برخوردتان حالت خصومت شخصی نداشته باشد.
با احترام به حرف های مخاطب گوش کنید.
افراد را تشویق وترغیب نمایید. 
هر جا که ممکن است تجربیات شخصی خود را درباره یک موضوع ، بیان کنید.
شفاف حرف بزنید.
تا پایان سخنرانی برای قانع کردن مخاطبان آمادگی لازم را داشته باشید.

سعی کنید خوش بینانه ، با لحنی با طراوت و همراه با لبخند سخن بگویید. اینهاست که در خاطر می ماند.
از شرح و بسط موضوعات هراسی نداشته باشید .ممکن است یک موضوع برای شما  واضح و شفاف باشد ولی برای مخاطب اینچنین نباشد.
با شور وعلاقه سخنرانی کنید. 
 اگر دچار مشکلی شدید  به آن دامن نزنید. به عبارت دیگر اگر در پاسخ به سؤال یکی از حاضرین درماندید سعی نکنید به هر نحوی که شده پاسخی برای آن بیابید با اینکار فقط اوضاع را بدتر می کنید. 
 موضوع سخنرانی را متناسب با مخاطب آن ، تنظیم نمایید.  هرقدر هم که سخنرانی تان دقیق و منطقی باشد اگر با سطح دانش مخاطب هماهنگی نداشته باشد ، کمتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. 
 استفاده از لطیفه های خوش ساخت و غیرتکراری می تواند موجب گرم شدن فضای سخنرانی بشود. البته لطیفه ها باید مناسب موضوع سخنرانی باشد  و اگر درباره افراد شناخته شده باشد بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. مثلا افراد معروف مثل کارفرمایان از این که در محل کارشان مورد توجه قرار گیرند و نامی از آنها در طول سخنرانی برده شود خوششان می آید.
البته این نکته مهم را به یاد بسپارید که در لطیفه خود به کسی توهین نکنید.

 مهم است که در کجا سخنرانی می کنید، موضوع سخنرانی تان چیست و مخاطب تان کیست .مهم تر از آن این است که بتوانید شنونده راسرگرم کرده و توجه او را جلب نمایید. 
البته منظور این نیست که حتما حرف های خنده دار بزنید ، هر چند که این کار نیز به ارائه یک سخنرانی بهتر به شما کمک خواهد کرد .  اما در این جا منظور این است  که بتوانید مخاطب را سرگرم کنید . در غیر این صورت می توان سخنرانی را به صورت نوشته هایی در اختیار مخاطب قرار داد تا از روی آن بخواند و دیگر نیازی به برگزاری سخنرانی نخواهد بود. بهترین روش هم استفاده از داستان گویی در سخنرانی است. هر سخنران با تجربه ، از هنر داستان پردازی نیز بهره می برد.
شما می توانید داستان خود را از " هزار و یک داستان برای سخنرانان " انتخاب نمایید و همین طور داستان های مفید را برای ما ارسال دارید.

همیشه به یاد داشته باشید ، ممکن است در میان مخاطبان فردی باشد که از شما خوشش نیاید .تحمل صدای شما را نداشته باشد  ، از سرو وضعتان خوشش نیاید یا شما را فرد احمقی بداند . این فرد معمولا در ردیف جلو هم می نشیند . چگونه وی را کنترل نماییم؟ 
 سؤالی از مخاطبان بپرسید که تاکنون با آن برخورد نداشته اند. البته مطمئنا آنان با مطرح شدن این سؤال به دنبال پاسخ صحیح آن نیز خواهند بود . پس پاسخ را آماده کنید ولی آن را در پایان سخنرانی ارائه  نمایید.
سعی کنید سؤالاتی که مطرح می کنید جذاب باشد و در عین حال به موضوع سخنرانی نیز مرتبط باشد.  

سه نکته مهم را به خاطر داشته باشید:انرژی ، شوق  و هیجان.  اگر این سه مورد را نداشته باشید سایرموارد به کارتان نخواهد آمد. 
 جذاب ترین حکایت ها آنهایی هستند که درمورد خودتان باشند.  این حکایت ها معمولا به یاد مخاطب خواهد ماند. 
 هر جا استفاده از پاورپوینت ناکارامد است از داستانهایی به یادماندنی حاوی نکات درس آموز بهره ببرید. 
 با شور و شوق سخنرانی کنید. این کار سخنرانی را جذابتر می کند. 
 درمورد سخنرانی دیدی منفی و بسته نداشته باشید . درغیر این صورت در بهترین حالت مثل کسی هستید که مجبور است بار سنگینی را حمل کند و در بدترین حالت همه تلاش های خود را به هدر خواهید داد. 
 خودتان باشید. سعی کنید با سبک و سیاق  خاص خودتان سخنرانی کنید. این کار خیلی راحت تر از این است که بخواهید از کسی تقلید کنید یا چهره ای بسیار متفاوت تر از خود نمایش دهید. 
در بهترین حالت سخنرانی کنید ، یعنی آرام ،منطقی ،پرانرژی ،جدی و پرنشاط.
موضوع سخنرانی رابه درستی  بشناسید  و با آن  آشنایی کامل داشته باشید. در غیر این صورت اصلا سخنرانی نکنید/ منبع: ايران مجري

مقالات و تازه های نشر   /   هنر، رسانه،تبلیغ   /   تاریخ: 18 آذر 1391   /   کد مطلب: 112   /   بازدید: 17041