مرکز سنجش و ارزشیابی تخصصی
سلام دوستان
خوشحالیم که از مرکز سنجش و ارزشیابی تخصصی پژوهشگاه فرهنگ و هنر
( www.sanjj.ir ) در خدمت شما هستیم.
گروههای تخصصی مرکز سنجش و ارزشیابی تخصصی
( www.sanjj.ir )
۱) گروه تخصصی سنجش و ارزشیابی همایش و کنفرانس
۲)) گروه تخصصی سنجش و ارزشیابی دانشگاهها، مدارس و مراکز علمی، آموزشی و فرهنگی
۳) گروه تخصصی سنجش و ارزشیابی عملکرد مدیریت و سازمان
۴) ) گروه تخصصی نظرسنجی و سنجش افکار
**************
توجه!
کلیه سنجش و ارزشیابی های تخصصی و حرفه ای بصورت خاص، براساس تقاضای کتبی مجموعه ها یا مراکز متقاضی و در چارچوب قراردادهای منعقده و و مرکز سنجش و ارزشیابی تخصصی پژوهشگاه فرهنگ و هنر بعنوان وکیل و امین مراکز و سازمانهای متقاضی می باشد!
*****************
توضیحات خاص:
1) سنجش افکار
مطالعه افكار عمومي و شناخت آن كه ارتباط نزديكي به شناخت مردم دارد، از قرن ها پيش مورد توجه سياستگزاران (اجتماعي، سياسي، فرهنگي و اقتصادي) بوده است. به دنبال آن از ده ها سال پيش در كشورهاي مردم سالار جهان تبديل به يك مسئله موثر و با اهميت شده است و مردم اين گونه كشورها هر روز جايگاه والاتري براي آن قائل مي شوند.
در واقع اين گونه كشورها همواره براساس نظرات مردم به تصميم گيري مي پردازند و يا اقدامات خود را اصلاح مي نمايند. در حكومت هاي مردم سالار اطلاع از اينكه مردم به چه فكر مي كنند و نظراتشان نسبت به مسائل چگونه است از اهميت زيادي برخوردار است چرا كه بدين وسيله نهادها، سازمان ها، موسسات، كارخانجات و شخصيت ها به مقبوليت خدمات خود پي مي برند و از طريق بازسازي خود يا گاه با نفوذ بر افكار عمومي آن را جلب و يا به سمت منافع خود سوق مي دهند.
نظرسنجي سعي دارد افكار عمومي را درباره مسائل مختلف براي مسئولان و نهادهاي مربوطه نشان دهد و اطلاعات لازم را بري تصميم گيري در اختيارشان قرار دهد و ارتباطي بين مردم و مسئولان باشد. اين حرفه امروزه تبديل به يك صنعت شده است و از ين طريق بسياري از پژوهشگران و علاقه مندان خصوصاً دانشجويان به تجارب عملي بري آشنايي با روش تحقيق در علوم تحقيق دست مي يابند و حتي به كسب درآمد مي پردازند.
تعریف نظرسنجی
نظرسنجي ابزار ارزشمندي براي ارزيابي وضعيت افکارعمومي در هر موضوعي به شمار ميآيد.
نظرسنجي عبارت است از اجراي اقدامات و تلاشهاي سازمان يافته براي نشان دادن عقايد مردم نسبت به يک موضوع، در يک محل خاص و در يک مقطع زماني معين. (فرخي، 1383، 10)
يا نظرسنجي مجموعهاي از اقدامات سازمان يافته و روشمند براي سنجش عقايد عمومي موجود در يک جامعه يا بخشي از آن است که نتايج آن مبين جهتگيري ذهني رواني جامعه باشد. (حاجياني، 1384)
براي آگاهي از افکار و عقايد مردم معمولاً به دو شيوه عمل ميکنيم:
1ـ رجوع مستقيم به افکارعمومي که عمدتاً از طريق پرسشنامه و مصاحبه انجام ميشود.
2ـ رجوع غير مستقيم که از طريق تحليل محتواي پيامهاي مندرج در مطبوعات، پيامهاي رسيده به روابط عمومی سازمان و تحليل برنامههاي راديو و تلويزيون، سخنرانيها و... صورت ميگيرد.
*****
http://www.pajoheshgah.ir/files/20190315122359--لوگونهایی%20سنجش.png
*گذری بر تاریخچه نظرسنجی
نخستین پژوهش در زمینهی افکار عمومی مربوط به سال 1450 میلادی یا زمان آغاز فعالیتهای گستردهی منجمان شرقی (ایران و اعراب) است که بعدها با اختراع صنعت چاپ در قرن شانزدهم مورد استفاده بیشتری قرار میگرفت.
ـ دومین مرحله از قرن هیجدهم آغاز میشود، در این دوره برای ایجاد نظم و نسق در گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده میکنند.
ـ سومین مرحله از قرن نوزدهم آغاز میشود و تا اوایل قرن بیستم ادامه دارد.
ـ چهارمین مرحله در سالهای بین دو جنگ جهانی است که ضمن فعالیتهای وسیعی که در زمینهی تحقیقات صورت میگیرد، روشهای کنونی نیز به تدریج توسعه مییابند و به صورت فنونی مستقل در میآیند. در این ایام برای نخسین با در سال در سال 1934 "موسسه آمریکایی سنجش افکار" تاسیس میشود. این نخستین سازمان نظرسنجی به شیوهی امروزی است که در حوزهی روزنامه نگاری، مبارزههای انتخاباتی و پژوهشهای بازاریابی ایجاد میشود که هنوز به فعالیتهای خود ادامه میدهند و بعد از آن موسسات دیگر پژوهشی نظیر "جورج گالوپ" و "الموروپر"و همچنین"آرچیپالد کراسلی " پدید آمدند و هر یک برای پیش بینی صحیح نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 1936از روش سنجش افکار استفاده کردند.
ـ مرحله پنجم بعد از جنگ جهانی دوم بود. در این دوران به علت کامل شدن فنون نظرسنجی، اهمیت منطق نظرسنجی به طور کامل شناخته شد؛ به طوری که از سال 1950 به این سو کارشناسان شناخت افکار عمومی در آمریکا و سپس با تأخیر در دیگر کشورهای اروپایی با بهرهگیری از فنون آماری و رایانهای توانستند اطلاعات وسیعی از طریق سنجش افکار به دست آورند و با تجزیه و تحلیل آنها به نتایج ارزشمندی برسند.
*****
*نخسیتن سر شماری در سال 1335 اشاره کرد که هر10 سال یک بار بعد تکرار میشود.
*مرکز ملی سنجش افکار ایران در قبل از انقلاب اسلامی توسط مرحوم دکتر اسدی
*تاسیس گروه پژوهشی انصار المهدی (پژوهشگاه فرهنگ و هنر فعلی)به مدیریت محمدعلی مقیسه در سال 1369 بعنوان پایه گذار ونخستین گروه فعال نظرسنجی علمی و نوین پس از پیروزی انقلاب اسلامی ودر شرایط سخت پایان جنگ تحمیلی، با هدف نظرسنجی وسنجش افکار عمومی و انتقال نتایج و بازتاب این تحقیقات برای استفاده به مسئولین.
*ارائه طرح تاسیس مرکز ملی افکار سنجی در سال 1372 به مجلس شورای اسلامی توسط گروه پژوهشی انصار المهدی (پژوهشگاه فرهنگ و هنر فعلی)به مدیریت محمدعلی مقیسه
*تاسیس اولین موسسه مستقل نظرسنجی و سنجش افکار عمومی تحت عنوان پژوهشگاه فرهنگ وهنر در سال 1372 به مدیریت محمدعلی مقیسه
* فعالیت برخی سازمانها و موسسات اطلاع رسانی نظیر روزنامه های" ایران” و "همشهری"
*تأسیس"مرکز ملی مطالعات و سنجش افکار عمومی" در دی ماه 1374 در تهران با همت وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی
*تأسیس مركز افكارسنجي دانشجويان ايران در سال1381
*****
*انواع نظرسنجي ها
نظرسنجي حضوري
نظرسنجي الكترونيكي
نظرسنجی های پستی
نظرسنجی تلفنی(تلفن همراه، تلفن ثابت)
نظرسنجی اینترنتی
انتشار از طریق پایگاه های اطلاع رسانی
نظرسنجی از طریق پیامک
نظرسنجی از طریق پست الکترونیکی
2) ارزشیابی تخصصی
ارزشیابی همایش ها و جشنواره ها (پروژه ای و کوتاه مدت)
پایگاه اینترنتی مرکز: http://sanjjesh.ir
لینک لوگوی جدید مرکز سنجش و ارزشیابی
http://www.pajoheshgah.ir/files/20190315122359-لوگونهایی%20سنجش.png