اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

مقالات و تازه های نشر:

دستورالعمل اجرا نشده و زنگ‌هايي كه همچنان نواخته می‌شوند!

دستورالعمل اجرا نشده و زنگ‌هايي كه همچنان نواخته می‌شوند

به گزارش واحد ارتباطات و اطلاع رساني پژوهشگاه فرهنگ و هنربه نقل از فارس، ماجرای نواخته شدن زنگ‌های نمادین در مدارس چند سالی است که به یک معضل در نظام آموزش و پرورش تبدیل شده است؛ معضلی که شورای عالی آموزش و پرورش را بر آن داشت تا در 27 دی ماه سال گذشته «ساماندهی نواختن زنگ‌ سراسری مدارس در مناسبت‌های ملی ـ اسلامی را تصویب کند.
* مصوبه چه می‌گوید؟
بر اساس مصوبه هشتصد و پنجاه و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش که به امضای رئیس جمهور و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش، وزیر آموزش و پرورش و دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است، نواختن زنگ مناسبت‌های ملی ـ اسلامی در مدارس کشور ساماندهی شد.
بر اساس این مصوبه، ضمن تأکید بر ضرورت تحقق اهداف تعلیم و تربیت، صیانت از برنامه های آموزشی و تربیتی مدارس و پاسداشت مناسبت‌ها و رویدادهای ملی ـ اسلامی، نواختن زنگ سراسری مناسبت‌های ملی ـ اسلامی در مدارس کشور ساماندهی شده است.
طبق این مصوبه مقرر شده است در طول سال تحصیلی فقط 3 زنگ خاص به صورت همزمان در مدارس کشور در 3 مناسبت آغاز سال تحصیلی و گرامیداشت دفاع مقدس (اول مهر)، روز دانش آموز و استکبار ستیزی (13 آبان) و زنگ انقلاب اسلامی (12 بهمن) نواخته شود.
در تبصره یکم این مصوبه بر تنظیم و اجرای برنامه‌های ویژه در این مناسبت ها، توجه به شرایط سنی و علایق دانش آموزان، رعایت ضوابط تربیتی و آموزشی، ایجاد نشاط و کارآمدی برنامه‌ها و استفاده حداکثری از مشارکت دانش‌آموزان و معلمان در برنامه‌ریزی و اجرا تأکید شده است.
با توجه به تبصره دوم این مصوبه، گرامیداشت سایر مناسبت‌ها و موضوعات دیگر در قالب برنامه صبحگاه و غنی‌سازی برنامه‌های مربوط به فعالیت‌های فوق برنامه و استفاده بهینه از فرصت‌ها و ظرفیت‌های درون و برون کلاس انجام خواهد شد.
* زنگ‌ها نظام آموزش و پرورش را مختل کرده است
مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نوزدهم فروردین امسال به خبرنگار فارس گفت: «بررسی‌ها نشان داد که به بهانه‌های مختلف، زنگ‌هایی در مدارس نواخته می‌شد که این زنگ‌ها نظام آموزش و پرورش ما را مختل کرده بود.»
وی با بیان اینکه نواخته شدن این زنگ‌ها پاسخ به نیاز دستگاه‌های مختلف کشور بود، ادامه داد: «هر دستگاهی از ما درخواست داشت تا به مناسبت کار و مأموریت آنها، زنگ نمادینی در مدارس نواخته شود.»
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: «بررسی کارشناسی انجام دادیم و مشخص شد که بیش از 50 زنگ نمادین در طول سال نواخته می‌شود؛ یعنی به طور متوسط هر یک روز در میان، یک زنگ در مدارس نواخته می‌شد لذا آمدیم مصوبه‌ای را پیش‌بینی کردیم که تنها 3 زنگ ملی در مدارس نواخته شود.»
وی افزود: «بر این اساس تنها در اول مهر که آغاز سال تحصیلی و هفته دفاع مقدس است، سیزده آبان که روز دانش‌آموز و تسخیر لانه جاسوسی است و 12 بهمن که آغاز دهه فجر است، در مدارس کشور زنگ نمادین نواخته خواهد شد.»
* دستورالعملی که اجرا نمی‌شود
به رغم مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، اما این روزها شاهدیم که همچنان زنگ‌های نمادین در مدارس کشور نواخته می‌شود و همچنان دانش‌آموزان مجبورند ساعت‌ها سر صف بایستند.
به رغم آنکه سیدجمال صبح‌خیز مشاور وزیر آموزش و پرورش و مدیرکل دفتر وزارتی در تاریخ یازدهم مهرماه امسال با ابلاغ بخشنامه‌ای به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها بر اجرای مصوبه «ساماندهی نواختن زنگ‌ سراسری مدارس» تأکید کرد، اما باز هم روند نواخته شدن زنگ‌ها ادامه دارد و باز هم وقت دانش‌آموزان همچنان در این مراسم‌ها تلف می‌شود.
نکته جالب اینکه، صبح‌خیز در بخشنامه خود تأکید کرده است که «هرگونه زنگی به غیر از موارد مصوبه ابلاغی ممنوع بوده و مسئولیت آن مدیرکل استان‌هاست.»

مقالات و تازه های نشر   /   علمی، پژوهشی، آموزشی   /   تاریخ: 9 دي 1391   /   کد مطلب: 124   /   بازدید: 4925