اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

جامعه تحصيلكرده و دانشمند هيچ‌گاه دچار افراط و تفريط نمي‌شود

جامعه تحصيلكرده و دانشمند هيچ‌گاه دچار افراط و تفريط نمي‌شود

تأكيدحضرت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به اصالت عقلانيت و تفكر در اسلام:

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار با رئيس و جمعي از اعضاي هيأت علمي پژوهشگاه فرهنگ و هنر در پاسخ به سؤال يكي از حاضرين در مورد دلايل دين‌گريزي و دين‌ستيزي در برخي جوامع، با اشاره به نقش عقلانيت در معرفي اسلام تأكيد كرد: عده‌اي نمي‌خواهند اسلام بي‌پيرايه و واقعي به جهان معرفي شود.
به گزارش واحد ارتباطات و اطلاع رساني پژوهشگاه فرهنگ و هنر از اداره كل روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام ،ايشان افزود: براي معرفي دين اسلام بايد پرده ريا، تظاهر به دين و زهدفروشي را كنار بزنيم و از شعاري زندگي كردن پرهيز كنيم.
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني افزود: اسلام دين خاتم است و بايد خود مردم تا قيامت با اتكاء به پايه‌هاي اصلي دين يعني قرآن، سيره معصومان و سنّت، هدايت شوند، زيرا مردم با ارزش‌ها و اعتقادات ديني رشد كرده‌اند و از اعتقادات خود دست برنمي‌دارند و اين مسئله جز با تكيه بر عقل امكان‌پذير نيست و اگر براساس عقلانيت عمل كنيم، در واقع به دستور دين عمل كرده‌ايم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأكيد بر اينكه نگراني اصلي، ممانعت از حاكم شدن عقلانيت بر امور است و آن را سركوب و متهم مي‌كنند، گفت: اولين سوره نازل شده در قرآن اشاره به علم و عقل دارد و مطمئناً افرادي كه با عقل و فهم و درايت، به اين آيات و رواياتي كه در كتاب‌هاي مرجعي همچون اصول اربعه آمده توجه كنند، بهره بيشتري نصيب آنها خواهد شد و به نقش اصلي عقلانيت و تأثير آن در شناساندن دين اسلام پي خواهند برد.
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، ضعف اصلي سوءبرداشت از دين را در شيوه غلط معرفي اسلام خواند و تصريح كرد: يكي از مشكلات امروز جامعه، ناتواني در معرفي اسلام ناب و بي‌پيرايه به جوانان و پاسخگويي به سؤالات نسل تحصيلكرده و باسواد است.
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني ضمن توصيه به پرهيز از افراط و تفريط در جامعه گفت: جامعه تحصيلكرده و دانشمند هيچ‌گاه دچار افراط و تفريط نمي‌شود.
ايشان تأكيد كرد: بايد عقلانيت را همه جا به عنوان هم‌رديف با شرعيت مطرح كنيم و در زمان حضرت حجت(عج) منتظران بايد به حدّي از بلوغ فكري و عقلي رسيده باشند كه ديگر نيازي به جنگ و نزاع نباشد.
در ديدار كه در فضايي صميمانه برگزار شد،درابتدا آقاي محمدعلي مقيسه، رئيس پژوهشگاه فرهنگ و هنر گزارشي از روند فعاليتهاي پژوهشگاه ارائه كرد وسپس آقايان  حجت الاسلام والمسلمين احمد دارابي، فرامرز اكرمي ،سيدافضل ميرلوحي،داود جعفري‌سرشت، حسن الوداري و سعيد فرحبخش  هر كدام جداگانه به معرفي حوزه هاي فعاليت‌ خود در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و پژوهشكده هاي وابسته پرداختند و با طرح برخي مشكلات موجود درمسير فعاليتهاي علمي و پژوهشي بويژه در بخش خصوصي كشور ارائه رهنمود و ارشاد رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام را براي پيشبرد اهدافشان خواستار شدند.

تصاوير ديدار:عکاس: محمد کاظم پور

اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 24 آبان 1391   /   کد مطلب: 101   /   بازدید: 4466