اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

بررسی دلایل عملیاتی نشدن بودجه در ایران!

بررسی دلایل عملیاتی نشدن بودجه در ایران

در پنجمین کنفرانس بین‌المللی بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد مطرح شد:

 به گزارش واحد ارتباطات و اطلاع رساني پژوهشگاه فرهنگ و هنر به نقل از دانانيوز، مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری امروز در پنجمین کنفرانس بین‌المللی بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد با بیان این‌که این روش بودجه‌ریزی بین کارایی و اثر‌بخشی تمایز قائل می‌شود، اظهار کرد: از سال 1380 اصلاح نظام بودجه‌ریزی در سازمان مدیریت مورد توجه قرار گرفت و در طرحی دو مرحله‌ای که در همین راستا تهیه شده بود، به تصویب ستاد اقتصادی دولت رسید.
وی افزود: تهیه بودجه به روش عملیاتی به عنوان یک هدف میان‌مدت مورد توجه قرار گرفت و هم‌چنین در بخش‌نامه بودجه از دستگاه‌های اجرایی خواسته شد تا اعتبارات هزینه‌ای خود را بر اساس عملکرد ارائه کنند، اما این امر محقق نشد.
مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری گفت: در این طرح دو مرحله‌ای طرح اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور شامل اهدافی بود که در کوتاه‌مدت و به ویژه برای بودجه سال‌های 81 و 82 در نظر گرفته شده بود.
کردبچه با بیان این‌که کوشش بر این بود کلیه فعالیت‌های پیش‌بینی شده در مرحله‌ اول محقق شود، افزود: هم‌چنین در مرحله‌ دوم اصلاح نظام حسابداری بودجه، اصلاح روش‌های مدیریت بودجه و هم‌چنین نظارت بر بودجه مورد نظر بود.
وی در ادامه با اشاره به این‌که از سال 82 تا 85 هیچ اقدامی برای اجرای اهداف مرحله‌ دوم صورت نگرفت، خاطر نشان کرد:‌ در سال 84 با روی کارآمدن دولت نهم و تاکید رییس وقت سازمان مدیریت مقدمات اجرایی این نظام فراهم شد و استقرار نظام در سه مرحله‌ شفاف‌سازی، ارتقای بهره‌وری و افزایش اثر‌بخشی در دستور کار قرار گرفت.
مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری با اشاره به این‌که در سال 84 برای اولین‌بار در اجرای نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد برنامه سالانه تهیه شد، گفت: در واقع اقداماتی در قالب فعالیت‌هایی مانند تهیه دستور‌العمل موضوع ماده 144 قانون برنامه‌ چهارم بررسی برنامه‌های ذیل دستگاه‌های اجرایی تعیین و احصاء فعالیت‌ها و طرح‌های ذیل برنامه‌های اجرایی و هم‌چنین توزیع و تخصیص هزینه‌ها برحسب فعالیت‌ها برای بودجه سال 85 همراه با برنامه‌ سالانه انجام شد و در واقع در آن زمان لایحه‌ بودجه سال 85 با شکلی کاملا جدید ارائه شد.
وی با اشاره به این‌که توان کارشناسی لازم برای بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد در کشور وجود دارد، خاطر نشان کرد: الزام اساسی برای استقرار این نظام بودجه‌ریزی اراده‌ قوی در مسوولان اجرایی کشور است.
کرد‌بچه گفت: با این‌که کارهای زیادی در راستای استقرار این نظام بودجه‌ریزی انجام شد اما از نیمه‌ سال 85 کارها متوقف شد و این در حالی بود اگر طبق برنامه پیش می‌رفتیم طی 36 ماه می‌توانستیم به اهداف مورد نظر در مورد بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد دست پیدا کنیم.
وی با بیان این‌که بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد فرآیندی بلند‌مدت است، خاطر نشان کرد: این‌طور نیست که امسال تصمیم بگیریم که می‌خواهیم بودجه مبتنی بر عملکرد شود و برای سال بعد اتفاق بیفتد. در این راستا بسیاری از کشور‌ها در حالی که بیش از 20 سال است این روش بودجه ریزی را آغاز کرده‌اند هنوز به تکامل نرسیده و مشکلات زیادی دارد.


مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری با بیان این‌که الزام اساسی بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد وجود عزم و اراده قوی در مسوولان اجرایی کشور است، اظهار کرد: در این زمینه توان کارشناسی لازم در کشور وجود دارد و به کارشناسان خارجی نیازی نداریم.


کرد‌بچه در پایان با اشاره به تغییر و تحولات ایجاد شده و اراده قوی برای بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد اضافه کرد: در این راستا دستور‌العمل ابلاغ شده و امیدواریم عزم لازم برای استقرار آن ایجاد شود.

اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 9 دي 1391   /   کد مطلب: 120   /   بازدید: 4312