اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

۱۰ دستاورد پیشگامانه برتر علمی سال ۲۰۱۳

۱۰ دستاورد پیشگامانه برتر علمی سال ۲۰۱۳
به گزارش واحد ارتباطات و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و هنر به نقل از دانانیوز، فهرست امسال شامل پیشرفت‌های مهمی در زمینه فناوری‌هایی مانند سلول های خورشیدی، روش های ویرایش ژنوم و راهبردهای طراحی واکسن در سال 2013 بوده است.

جایگاه اول این فهرست به دستاوردی در زمینه ایمنی‌درمانی سرطان اختصاص یافته است که سیستم ایمنی بدن را به مبارزه با سلول های سرطانی هدایت می‌کند.

دانشمندان برای چندین دهه بر این باور بودند که چنین رویکردی می‌تواند برای درمان سرطان وجود داشته باشد اما تبدیل آن به واقعیت بسیار سخت بود.

اکنون بسیاری از سرطان شناسان بر این باورند که گامی به این واقعیت نزدیک شده‌اند چرا که دو روش مختلف در حال کمک به زیر مجموعه‌ای از بیماران است.

یک نوع ایمنی‌درمانی سرطان موسوم به سلول‌درمانی T، سلوهای T فرد را که نوعی گلبول سفید خون هستند، گرفته و از مهندسی ژنتیکی برای اصلاح کد ژنتیکی آنها بمنظور شناسایی و هدف قرار دادن سلول های سرطانی استفاده می‌کند.

نوع دیگر به رفع انسداد سلول های T پرداخته تا بتوانند یک حمله کامل را صورت دهند. این کار با استفاده از پادتن هایی صورت گرفته که پاد ctla-4 و پاد pd-1 نام دارند.

در ادامه، این گزارش به معرفی سایر دستاوردهای برتر سال در حوزه علم از نگاه مجله ساینس و انجمن پیشرفت علوم آمریکا پرداخته است.

روش ویرایش ژن crispr توسط دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست در پژوهشی روی یک باکتری کشف شد، اما اکنون محققان از آن مانند یک چاقو برای عمل جراحی روی هر ژن استفاده می‌کنند. بیش از 10 تیم از محققان از این روش برای دستکاری ژنوم سلول های گیاهان مختلف، حیوانات و انسان استفاده کرده‌اند.

نسل جدیدی از مواد سلول خورشیدی موسوم به سلول های پروسکایت که تولید آنها ارزانتر و آسانتر از سلول های سیلیکونی سنتی بوده، توجه زیادی را سال گذشته به خود جلب کرد. اگرچه این سلول ها به اندازه سلول های خورشیدی تجاری کارآمد نیستند، اما ارتقای آنها بسیار سریع است.

دانشمندان از ساختار یک پادتن برای طراحی یک آنتی‌ژن برای یک ویروس تنفسی استفاده کردند که سالانه میلیون کودک زیر پنج سال را به بیمارستان می‌فرستد. آنتی‌ژن‌ها از اجزای اصلی تشکیل‌دهنده واکسن محسوب می‌شوند.

یک روش تصویربرداری جدید با شفاف کردن بافت مغز، شیوه بررسی این اندام توسط دانشمندان را تغییر داده و نورون ها و دیگر سلول های مغز را بیشتر از همیشه در معرض مشاهده قرار داده است.

فناوری clarity که توسط محققان دانشگاه استنفورد طراحی شده، به دانشمندان اجازه می‌دهد تا مغز و ساختارهای پیچیده آنرا بطور کاملا سالم و در شکل سه بعدی مشاهده کنند.

محققان در سالی که گذشت، پیشرفت های قابل توجهی در رشد اندام های مقیاس کوچک انسان در شرایط آزمایشگاهی داشتند. این دستاوردها شامل پرورش کبد، ریزکلیه و مغزهای کوچک بوده است. این اندام های کوچک انسانی شاید مدل های بسیار بهتری نسبت به حیوانات برای بررسی بیماری های انسانی باشند.

پس از یک قرن پژوهش، دانشمندان در نهایت تائید کردند که ذرات پرانرژی پرتوهای کیهانی، از ابرهای ضایعات باقیمانده از ابرنواخترها نشات می‌گیرند.

محققان با موفقیت توانستند سلول های بنیادی را از جنین های شبیه‌سازی شده انسان بدست بیاورند. آنها دریافتند که کافئین با تثبیت مولکول های کلیدی در سلول های حساس تخم انسان،‌ نقش مهمی در این فرآیند ایفا می‌کند.

پژوهش روی موش ها نشان داد که مغز پس از خواب بطور موثرتری خود را پاکسازی می‌کند. در طول خواب، این اندام کانال های بین نورون ها را گسترش داده که به جریان بیشتر مایع بی‌رنگ مغزی نخاعی در آنها کمک می‌کند.

این امر به مغز در بازیابی و ترمیم خود پس از یک روز کاری سخت و بیدار ماندن کمک می‌کند.

دانشمندان با بررسی چندین تریلیون سلول باکتریایی درون بدن انسان توانستند نقش های مهم این میکروب های ریز را در سلامت نگهداشتن فرد شناسایی کنند. آنها به این نتیجه رسیدند که اکثر این میکروب ها در حقیقت دوستان سلامت بدن انسان محسوب می‌شوند.
اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 8 دي 1392   /   کد مطلب: 177   /   بازدید: 3912