اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

محمدعلی مقیسه : عرصه فرهنگی ما از برخورد سلیقه ای، فقدان هدف و تعاریف مشترک لفظی و محتوایی رنج می برد!

محمدعلی مقیسه : عرصه فرهنگی ما از برخورد سلیقه ای فقدان هدف و تعاریف مشترک لفظی و محتوایی رنج می برد
واحد ارتباطات و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و هنر به نقل از دانانیوز، رهبر انقلاب در بیانات روزهای اخیر بر نگرانی‌ها خود نسبت به حوزه فرهنگ از جمله تهاجم فرهنگی، جهاد فرهنگی،  شبیخون فرهنگی، تعامل فرهنگی و الگوی اسلامی- ایرانی تاکید مجدد داشتند.
در این جهت در گفتگوی کوتاهی با دکتر محمدعلی مقیسه نظرات و دیدگاههای این پژوهشگر برجسته کشور و یکی از نخبگان و صاحب نظران حوزه های فرهنگی و اجتماعی را در موضوعات فرهنگ و مباحث وابسته جویا شدیم.
دکتر مقیسه در گفتگو با خبرنگار ما با باتوجه به ماهیت و اهداف عالیه فرهنگی که از اهمیت ویژه و چشمگیری در پیروزی انقلاب اسلامی برخوردار بوده اظهار داشت: یکی از دغدغه های فکری میان مردم و مسوولان در طول این سی و پنج ساله چه بصورت زیربنایی در اسناد و قانون گذاریها وچه در قالب شعارها وفعالیتهای سیاسی، اجتماعی وحتی اقتصادی نمود داشته و دارد، اهمیت خاص و محوری موضوعات فرهنگ و مباحث وابسته و یا پیوسته آن است.
وی گفت: : علیرغم تهیه و تدوین قوانین لازمه متاسفانه هنوز با اهداف بلند و انتظارات اسناد بالادستی و برنامه های توسعه کشور ازجمله برنامه پنجم توسعه که دولت را موظف کرده تا با همکاری سایر قوا «الگوی توسعه اسلامی ـ ایرانی» که مستلزم رشد و بالندگی انسانها بر مدار حق و عدالت و دستیابی به جامعه‌ای متکی بر ارزشهای اسلامی و انقلابی و تحقق شاخص‌های عدالت اجتماعی و اقتصادی باشد را تا پایان سال سوم برنامه تدوین و جهت تصویب به مجلس ارائه دهد، فاصله بسیار زیادی داریم. 
مقیسه با اشاره به تعدد نهادهای رسمی و حتی مدعی! در تصمیم گیریها ، مدیریت و اموراجرایی حوزه های فرهنگی در کشورگفت: ما در عرصه فرهنگی از برخوردهای سلبی و فقدان هدف وتعاریف مشترک لفظی و محتوایی در رنج هستیم! 
این پژوهشگر و صاحب نظر حوزه های فرهنگی و اجتماعی در ادامه معتقد است که دیدگاهای سلبی وحذفی، شعارسازیها، شعارزدگی ها، تصمیمات غیرکارشناسی مقطعی و غیرمتمرکز و همچنین در برخی موارد کارهای موازی و حتی متناقض! مردم و فضای فرهنگی جامعه را چند سویه دچار ناهنجاری و آسیب های اساسی کرده و در نگرشها، گرایشها و کنشها نیز با سردرگمی، بی تفاوتی و بعضا تعارض و تقابل روبرو ساخته است.
رئیس انجمن پژوهشگران مستقل  در پایان با اشاره  بر ضرورت ارتقاء سطح پذیرش وتحمل  اجتماعی ونیر رشد تعاملات فرهنگی و بینافرهنگی از طریق مطالعه و بهره گیری از تجارب موفق دیگر کشورها بر ضرورت ایجاد وحدت رویه  و تمرکزدر تصمیم سازیها و اجرای مباحث و دغدغه های فرهنگی و تبعات وابسته و یا پیوسته آن تاکید کرده گفت: دوری از دیدگاهای سلبی وحذفی، خودفریبی ها، شعارزدگی ها و ادعاهای بدون پشتوانه وعمل و نیز پرهیز از کارهای موازی پرهزینه و مضر و از همه مهمتر تقویت روحیه پاسخگویی و مسئولیت پذیری نهادهای متولی و متصدی امورفرهنگی کشور، جهت اقدام موثر در رسیدن به اهداف وتعاریفی مشترک در سیاست گذاریها و اموراجرایی مباحث و دغدغه های فرهنگی و تبعات وابسته در همه سطوح و اقشار جامعه می تواند بسیار نقش آفرین با تاثیرات ماندگار باشد. منبع: خبرگزاری دانانیوز
اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 19 اسفند 1392   /   کد مطلب: 187   /   بازدید: 4402