اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

ایرانی‌ها بیشترین کابران وایبر!

ایرانی‌ها بیشترین کابران وایبر

دانانیوز به نقل ازشفقنا -اما با بررسی آمار وایبر در الکسا می‌توان از نظر کمی هم آن را تایید کرد. زیرا هم‌اکنون نزدیک به ۱۱ درصد از بازدیدکنندگان وایبر از داخل ایران هستند. (البته این به معنای برتری میزان کاربران ثبت نام شده آن نیست) و رتبه وایبر در الکسای ایران ۸۳۸ است که برای یک اپلیکیشن پیام رسان رتبه بسیار خوبی است.

وایبر هم‌اکنون بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر دارد، اگر آمار الکسا را مد نظر قرار دهیم، وضعیت ایران در این زمینه بسیار بالاست.

به گزارش «رسانه های اجتماعی»، البته این به معنای این نیست که طبق این ۱۱ درصد بازدیدکننده، عددی حدود ۳۰ میلیون کاربر وایبر در کشور داریم. بلکه بیشتر به معنای این است که کاربران ایرانی نسبت به سایر کشورها بازدید و فعالیت بیشتری در وایبر دارند! البته در کافه‌بازار نیز وایبر محبوب‌ترین اپلیکیشن کاربران اندروئید است. زیرا تاکنون بیش از ۲ میلیون بار تنها از طریق کافه بازار دانلود شده است.

البته نگرانی‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی خاصی در این باره در کشور وجود دارد که هرکدام باید در وقت خود بررسی و مورد مطالعه قرار گیرد. به همین جهت، تحقیق مطالعاتی که دوستان من آقایان امیرحسین حسن زاده و حسن زنگوئی انجام داده‌‌اند در ادامه قراره می‌گیرد تا مفید فایده باشد:

وایبر چیست

وایبر (Viber) یک نرم‌افزار مالکیتی چندسکویی(به انگلیسی: cross-platform) از گونه پیام‌رسان  فوری و VoIP (انتقال صدا روی پروتکل اینترنت) برای تلفن های هوشمند است که توسط شرکت وایبر توسعه داده شده‌است. علاوه بر پیام‌رسانی متنی، کاربران می‌توانند به تبادل تصاویر، ویدئو و پیام‌های رسانه‌ای بپردازند. نرم‌افزار وایبر برای مک اواس، اندروید، سیستم‌عامل بلک‌بری، آی‌اواس، سیمبیان، بادا، ویندوز فون و مایکروسافت ویندوز در دسترس قرار دارد.

وایبر چگونه زاده شد

تالمون مارکو (Talmon Marco) که چهار سال پیش یعنی در سال ۲۰۱۰ در آسیای شرقی به سر می برد، برای تماس با دوستش نیاز داشت تا به او زنگ بزند و از او بخواهد که به اینترنت وصل شود. او از گرانی خدمات تلفنی آزرده بود و البته نرم افزار اسکایپ هم دردسرساز بود و کار را با آن سخت می نمود. بنابراین او به فکر نرم افزاری ساده بود که بتواند همان کاربری را داشته باشد و البته رایگان هم باشد. او این شرکت را در قبرس ثبت کرد و در چهار سال گذشته پیشرفت چشم گیری داشته است. اکنون وایبر نه تنها برای تلفن همراه، بلکه برای رایانه های شخصی، تبلت ها، سیستم های عامل لینوکس، ویندوز و مک نسخه های گوناگون دارد و به همه آنها خدمات می دهد.

تاریخچه وایبر

وایبر در دوم دسامبر ۲۰۱۰ برای رقابت مستقیم با اسکایپ ابتدا بر روی تلفن هوشمند آیفون ارائه شد. نسخه محدود آن بر روی سیستم عامل اندروید ماه می ۲۰۱۱ وارد شد که مورد استفاده پنجاه هزار کاربر قرار گرفت . نسخه بدون محدودیت آن نیز برای اندروید در بیست و چهارم جولای ۲۰۱۲ عرضه شد. این برنامه بر روی بلک بری و ویندوز نیز در هشتم می ۲۰۱۲ ارایه شد . همچنین این برنامه بر روی سایر سیستم‌های عامل تلفن‌های هوشمند نیز به مرور ارایه شده است .

قابلیت‌ها و امکانات وایبر

قابلیت‌های اصلی این برنامه بر روی سیستم عامل اندروید و آی او اس مکالمه بوسیله اینترنت، ارسال عکس، شکلک و ارسال متن است. این برنامه کاملاَ رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است. جدیدا نیز امکان ارسال مکالمه ویدیویی را در نسخه ۵ خود فراهم کرده است. برای ثبت نام در این برنامه باید شماره تلفن همراه شخص به آن اعلام شود و توسط یک پیام کوتاه، کد ورود به برنامه به کاربر اعلام می‌شود. همچنین کاربران می‌توانند توسط همان تلفن همراه برنامه را بر روی کامپیوتر شخصی و یا تبلت خود نصب کنند و به صورت اشتراکی از این برنامه در همگی آنها استفاده کنند. وایبر با استفاده از دفترچه تلفن موجود در تلفن همراه سایر افرادی که نرم‌افزار فوق را نصب کرده و در دفترچه تلفن قرار دارند را شناسایی کرده و آنها را در لیست دوستان در نرم‌افزار فوق قرار می‌دهد. نسخه جدید این نرم‌افزار اجازه اضافه کردن شکلک‌های جدیدی را نیز به کاربرانش می‌دهد . برخی از این شکلک‌ها با پرداخت هزینه قابل دریافت و برخی نیز رایگان هستند .

دارندگان آیفون به خوبی با نام اپلیکیشن Viber آشنا هستند. اپلیکیشنی که برای کم کردن هزینه های مخابرات به کمک شما می آید تا از شر قبض های سرسام آور خلاص شوید. ‏‏ این اپلیکیشن محیطی را برای شما فراهم میکند تا به راحتی و به صورت رایگان بتوانید برای دیگران پیامک ارسال کنید یا با آنها تماس برقرار کنید. ‏

کمتر کاربر دنیای اندروید با وایبر آشنا نیست و دیگر می توان گفت همه وایبری هستند . این نرم افزار با قابلیت های بی نظیر خود با سرعت بسیار زیادی در میان کاربران جا باز کرد و محبوب شد. وایبر از اولین نگارش های اندروید پا به عرصه گذاشت و همه گیر شد.سرعت وایبر چیزی در حدود سرعت بینظیر نرم افزار رقیب یعنی “واتس اپ” است هرچند شاید اگر موشکافانه نگاه کنیم این دو رقیب نیستند بلکه دوست یکدیگر هستند ! نرم افزار وایبر با امکانات فراوان خود یکی از کاملترین نرم افزارها در این زمینه می باشد که در هر بروزرسانی این نرم افزار شاهد کامل تر شدن آن هستیم . رابط کاربری زیبا ، سرعت بسیار بالا در برقراری ارتباط ، کیفیت مطلوب ارتباط با توجه به میزان انتقال دیتا و بسیاری ویژگی های دیگر از زیبایی های این نرم افزار بشمار می  آید . در نسخه های اخیر این نرم افزار شاهد تغییر اساسی در این نرم افزار بوده ایم که حتی امکان برقراری ارتباط از وایبر به اپراتور ها نیز اضافه شده است که قطعأ در ایران قابل استفاده نیست.اما همچنان مکالمه وایبری از محبوبیت خاصی برخوردار است . شکلک ها و برچسب های جدید وایبر بسیار چشم نواز است و آرام آرام قابل رقابت با بزرگانی همچون وی چت و لاین در این زمینه خواهد بود…

با این برنامه می‌توانید با دوستان دیگر خود که از آندروید و یا آیفون استفاده می‌کنند بر روی بستر اینترنت تماس تلفنی رایگان برقرار کنید و پیام کوتاه به هم بفرستید.

تمام امکانات این برنامه ۱۰۰ درصد رایگان است و هیچ تبلیغی نیز نمایش داده نخواهد شد.

نیازی به ثبت نام نیز وجود ندارد. شناسه شما شماره تلفن شما خواهد بود.

اگر از GPRS استفاده می‌کنید باید هزینه انتقال اطلاعات را در نظر بگیرید.

منابع درآمد و مالکان وایبر

(Rakuten)  یکی از بزرگترین کمپانی های خدمات اینترنت در دنیا تایید کرد که کمپانی وایبر که روی VOIP سرویس های چت و گفت و گوی تلفنی و پیامک و … می دهد را به قیمت ۹۰۰ میلیون دلار خریده است. این شرکت بزرگ که یکی از غول‌های مخابراتی ژاپن محسوب می‌شود با این خرید نسخه‌های تخصصی سازی شده ، این نرم‌افزار را برای شرق آسیا تولید می‌کند که می‌تواند تعداد کاربران شبکه وایبر را دو برابر کند . لازم به ذکر که مطمئناً وایبر منابع درآمده دیگری هم داراست که اطلاعاتی از آن منتشر نشده !؟ .  مدیر این کمپانی که میکاتانی نام دارد در باره این معامله گفت: «تولید یک نرم افزار جدید چت  در نوع خود عملاً غیر ممکن محسوب می‌شد  و به همین دلیل ما یک نسخه محبوب را خریداری کردیم.»

این کمپانی ژاپنی قبلا کوبو، ووآکی تی وی و وی کی را خریده بود و با این خرید بزرگ وسعت خود در فضای مجازی و محیط تماس تلفنی روی اینترنت را بیش از پیش گسترش می دهد.

حالا کمپانی ژاپنی راکوتن فهمیده که ورود به کسب و کار جدید در دنیای دیجیتال باید از ورودیه هایی مانند وایبر بگذرد و حاضر شده ۹۰۰ میلیون دلار بابت آن بپردازد .

با سوئیچ کردن مردم از تماس تلفنی سنتی به تماس از طریق اینترنت یا همان VOIP کمپانی ژاپنی به موقع وارد عمل شده و سرمایه گذاری خوبی را در این زمینه با خرید کمپانی هایی مانند وایبر انجام داده است .

آینده ی رقابت آمازون و راکوتن

راکوتن با خرید وایبر تلاش می کند تا هم بازارهای تازه ای برای خود بسازد و هم کاربرانش را افزایش دهد .

راکوتن شرکت اینترنتی ژاپنی، در طول سالیان گذشته با سرمایه گذاری های هنگفت، تلاش کرده است تا چندین شرکت را خریده و با گسترش خدمات، کاربران بیشتری را جذب کند. این شرکت تلاش می کند تا در آسیای شرقی، که بازاری جذاب و به شدت پرکشش است، جای خالی بزرگان را پر کند.

راکوتن ایشیبا، (Rakuten Ichiba) در سال ۱۹۹۷ در توکیوی ژاپن، با تلاش هیروشی میکیتانی (Hiroshi Mikitani) بنیان نهاده شد. این شرکت با زیرساخت تجارت الکترونیک و خدمات اینترنتی پا به عرصه گذاشت و با گذشت زمان و خریدهای کلان یکی از غول های فناوری و تجارت الکترونیک به شمار می رود، به طوری که به نوشته تارنمای بازار شرکت های بزرگ، فوربس (Forbes)، سرمایه شرکت به ۵٫۵۶ میلیارد دلار رسیده است و نزدیک به ۱۰ هزار و پانصد نفر کارمند دارد.

وضعیت میزان کاربران وایبر

وایبر بیش از  ۳۰۰ میلیون کاربر ثبت نام کرده در دیتابیس خود داشته و یکی از بزرگترین پلتفورم های تماس از طریق اینترنت روی موبایل را در جهان داراست. راکوتن ۲۲۱ میلیون کاربر ثبت شده در دیتابیس خود دارد که با این ۳۰۰ میلیون رقم ۵۰۰ میلیون کاربر را از آن خود می کند. در حالی که رقیب ژاپنی اش بنام Line 350 میلیون کاربر در سراسر جهان داشته و به سرعت در حال رشد و ترقی است.

راکوتن چرا وایبر را خرید؟

راکوتن کمپانی ژاپنی که تلاش می کند تا هر چه بیشتر در بازار تجارت الکترونیک کاربر داشته باشد. این شرکت بزرگ آسیای شرقی با بررسی بازار و آمار کاربران وایبر که بیشتر در آسیای شرقی و خاور دور بودند، دست به خرید وایبر زد تا جای پایش را در میان اقتصادهای نوظهوری چون چین و هند و تایلند محکم کند. جمعیت بسیار زیاد آسیای شرقی و بازار روبه رشد آن برای هر شرکتی اغوا کننده است. بنابراین راکوتن با خرید وایبر به ۳۰۰ میلیون کاربری دست می یابد که بیشترشان در آسیای شرقی زندگی می کنند.

فراتر از این رقابت، وایبر دو رقیب ژاپنی و اسراییلی سرسخت دارد. تانگوی اسراییلی و نرم افزار لاین (Line) ژاپنی کاربران بیشتری از وایبر دارند. لاین، نرم افزاری که یک سال پس از وایبر به بازار آمد، اکنون ۳۵۰ میلیون کاربر دارد و در تایلند و تایوان هریک ۱۵ میلیون، اندونزی و اسپانیا هریک ۱۰ میلیون اشتراک رسمی دارد. بنابراین خرید وایبر می تواند رقابت بر سر این بازارها را سخت تر از این هم بکند .

شایان ذکر است که بیش‌ترین مصرف‌کنندگان وایبر در استرالیا، ایالات‌متحده و روسیه سکونت دارند.

موسس وایبر چه کسی بود؟

موسس این شرکت فردی آمریکایی-اسرائیلی به نام “تالمون مارکو” Talmon Maroc بود که آن را در سال ۲۰۱۴ به ارزش ۹۰۰ میلیون دلار به شرکت ژاپنی راکتون فروخت. البته دیدگاه‌های مختلفی درباره این فرد در کشور وجود دارد که در جای خود قابل بررسی است.

پ.ن: منابع مورد استفاده وب سایت ویکی‌پدیا، وایبر، خبرگزاری مهر و تسنیم و الکسا بوده است.

اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 1 مهر 1393   /   کد مطلب: 200   /   بازدید: 4176