اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

با 50درصد تخفیف مشترک نشریه مورد علاقه خود شوید

با 50درصد تخفیف مشترک نشریه مورد علاقه خود شوید
واحد ارتباطات و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و هنر، مهران عباسی انارکی، مشاور معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با اعلام این خبر به جزئیاتی از اجرای طرح اشتراک نشریات در سال 94 اشاره کرد و به سایت خبری معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد گفت: در شکل اجرای جدید این طرح، کلیه نشریات اعم از روزنامه تا فصلنامه می توانند با موسسه نشر آوران به طور مستقیم قرارداد امضا کنند و طرح را اجرایی نمایند.

وی توضیح داد: تغییر اصلی در قرارداد اشتراک سال 94، حذف مجریان توزیع از قراردادهاست و اینکه مجریان توزیع زیر مجموعه و تحت نظارت ناشران قرار گرفتند. در این مدل ناشران پس از اینکه مستقیما با معاونت مطبوعاتی(موسسه نشر آوران) تفاهم نامه امضا کردند، مجری توزیع خود را معرفی و یا از بین مجریان تایید شده ارشاد انتخاب و بر عملکرد آنها نظارت می کنند. تسهیلات ناشران مستقیما به صاحب امتیاز و تسهیلات توزیع پس از تایید ناشر به مجری توزیع پرداخت می شود.

یادآور می شود مجریان معرفی شده باید حداقل شرایط از جمله سابقه، زیرساخت، تیم ارسال موتوری و...را داشته باشد و صلاحیت حرفه ای آنها تایید شود.

سهم یارانه ارشاد برای اشتراک

عباسی با اشاره به اینکه تسهیلات معاونت مطبوعاتی متغیری است از ضریب کیفی نشریات که در این مرحله برای همه نشریات یک و معادل 50 در صد قیمت نشریه در نظر گرفته شده، افزود: سقف اشتراک برای روزنامه ها، 3000 و برای مجلات 2000 مشترک تعیین شده است که بعد از یک ماه از انعقاد قرارداد حداقل تعداد مشترکان برای روزنامه ها 50 و برای مجلات باید 25 مشترک باشد، در غیر اینصورت نشریه در سامانه غیر فعال می شود.

رییس هیات مدیره موسسه مطبوعاتی نشر آوران در خصوص سهم پرداختی ارشاد به نشریات نیز گفت: میزان تسهیلات معاونت مطبوعاتی ارشاد، 50درصد قیمت نشریه در زمان اخذ اشتراک است که برای روزنامه ها 500 تومان و مجلات 2500 تومان است به عبارتی سقف تسهیلات برای روزنامه هایی با قیمت بیش از 1000 تومان و مجلاتی با قیمت بیش از 5هزار تومان نیز همان 500 و 2500 تومان است.

چگونگی راستی آزمایی و ارسال نشریات

مشاور معاون مطبوعاتی در خصوص راستی آزمایی طرح اشتراک نیز توضیحاتی ارائه کرد و با اشاره به اینکه به هر کد پستی بیش از 5 نسخه نشریه تعلق نخواهد گرفت، گفت: برای ارزیابی فعالیت و عملکرد توزیع نشریات به صورت اتفاقی با تعدادی از مشترکان، تماس گرفته می شود؛ و ملاک عمل و پرداخت سهم نشریات، پاسخگویی این تعداد از مشترکان نسبت به اعلام وصول نشریه است البته جزئیات راستی آزمایی در قرارداد ذکر شده است.

وی در خصوص ارسال نشریات نیز گفت: خدمات اشتراک توسط مجریان توزیع به صورت ارسال عادی است ولیکن در صورت درخواست ناشران برای ارسال سفارشی، این گزینه در سامانه فعال می شود و در صورتیکه مشترک ارسال سفارشی را هنگام ثبت نام انتخاب کند مابه التفاوت ارسال عادی با سفارشی را نیز باید پرداخت کند.

سقف تخفیف و گستره توزیع

عباسی در خصوص استفاده از تخفیف های ناشر و اسپانسر نیز گفت: نشریات می توانند خود یا به کمک اسپانسر علاوه بر تخفیف ارشاد تخفیف هایی را در این طرح برای مشترکان شان در دوره های مختلف در نظر بگیرند به نحوی که پرداختی مشترکان از 10 درصد قیمت یک نشریه کمتر نشود.

وی درباره گستره اجرای طرح نیز گفت: در مرحله اول اجرای طرح اشتراک، گستره اصلی پذیرش مشترک از شهر تهران است ولی در مرحله دوم که به زودی اجرا می شود، شهرستان ها و نشریات استانی نیز زیر چتر حمایتی طرح قرار می گیرند. البته نشریات سراسری می توانند پس از اطمینان از توانمندی های مجری توزیع در ارسال به شهرستان ها با توجه به شرایط راستی آزمایی، اشتراک نشریه شان را در سایر شهرها فعال کنند.

عباسی ضمن بیان این نکته که مسئولیت رسیدگی به شکایات مشترکان با ناشر است، تاکید کرد: برای جلوگیری از اختلاف ها، پرداخت ها به مجریان توزیع و ناشران به صورت جداگانه و بعد از تایید ناظران قرارداد انجام می شود.

چرا اشتراک؟

رییس هیات مدیره موسسه مطبوعاتی نشر آوران با اشاره به هدف از اجرایی کردن این طرح، اظهار کرد: هدف اصلی این طرح، ارتقای سطح دانش عمومی و تخصصی جامعه و گسترش فرهنگ مطالعه و مطبوعه‌خوانی در کشور و همچنین حمایت هوشمند از سازمان و بدنه‌ اجرایی مطبوعات از طریق ایجاد سامانه‌ مکانیزه‌ اشتراک است چرا که با اجرای این طرح، بخشی از یارانه‌ دولت در بخش مطبوعات در مقصد پرداخت می‌شود تا با پایین آمدن بهای اشتراک، امکان آن‌که محصولات فرهنگی در سبد خانوار قرار گیرد، افزایش یابد.

وی افزود: علاقمندان می توانند با مراجعه به سامانه eshterak.ir نشریه مورد علاقه خود را با پرداخت سهم اشتراک و استفاده از تسهیلات ویژه مشترک شوند. ناشران و مجریان توزیع نیز که تمایل دارند در این طرح شرکت نمایند می توانند اطلاعات بیشتر را از طریق سایت اشتراک کسب کنند.خبرآنلاین
اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 1 تير 1394   /   کد مطلب: 227   /   بازدید: 3736