اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

متاسفانه دانشگاهیان و متخصصان ایرانی در رابطه با ریسک‌پذیری و کار تیمی آموزش ندیده‌اند

متاسفانه دانشگاهیان و متخصصان ایرانی در رابطه با ریسک‌پذیری و کار تیمی آموزش ندیده‌اند
به گزارش واحد ارتباطات و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و هنر از ایسنا، دکتر محمدمهدی آخوندی در نشست خبری دومین رویداد ملی اینوتک سلامت که در پژوهشگاه ابن‌سینا برگزار شد، با بیان اینکه اینوتک به معنای ایده‌پردازی، نوآوری، توانمندسازی و کارگروهی است، اظهار کرد: پایه اصلی پیشرفت در کشورهای توسعه‌یافته پرداختن به حوزه فناوری است که تاکنون دولت و ملت هزینه‌ها و تجربیات زیادی در این زمینه و برای توسعه کسب و کار داشته‌اند.

رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا افزود: یکی از این موارد ایجاد کسب و کارهای کوچک بود که در دوره‌های قبلی ریاست‌جمهوری سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در این زمینه انجام شد ولی نتیجه قابل ملموسی که بتواند تغییر خاصی را ایجاد کند، دیده نشد. به همین سبب برنامه‌ریزان به این نتیجه رسیدند که توسعه کسب و کار از طریق تبدیل علم به ثروت دنبال شود.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری بارها این مساله را به همه گوشزد کردند و تلاش بر این است که همه ملزومات لازم برای تولید ثروت از دانش و فناوری و توسعه کسب و کار ایجاد شود که البته ابعاد ساختاری در این زمینه از جمله مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شده است.

آخوندی با بیان اینکه به اعضای هیات علمی توصیه شده که فعالیت خود را در این حوزه گسترش دهند، زیرا الزامات در کشور فراهم شده است، گفت: ایراد اساسی و جدی برای دانشگاهیان و متخصصان این است که این افراد دارای ایده هستند اما برای کار تحقیقاتی به سمت تولید مقاله می‌روند و در واقع دانش منجر به تولید یک محصول برای رفع نیاز کشور نمی‌شود.

رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا تصریح کرد: دانشگاهیان و محققان در مورد امکان ریسک‌پذیری آموزش ندیده‌اند و از آن بدتر اینکه کار تیمی را یاد نگرفته‌اند. این در حالی است که در کشورهای توسعه‌یافته شاهد حضور صنایع پیشرفته با بیش از 50 سال سابقه هستیم اما در ایران به دلیل ضعف کار گروهی بسیاری از شرکت‌های خصوصی بعد از سال‌ها به شکست می‌خورد.

وی ضمن اشاره به اینکه هدف پژوهشگاه ابن‌سینا از ابتدا توسعه فناوری بوده و چشم‌اندازهای خوبی در این زمینه داشته است، گفت: در صحنه علمی کشور به ازای هیات علمی و دانشگاهیان توصیه می‌کنیم که در کنار تفکر برای تولید مقاله به تولید فناوری‌های مورد نیاز مردم نیز روی بیاورند چرا که این امر زمینه برای افزایش تولید ناخالص ملی و توسعه کسب و کار و کاهش وابستگی به خارج را فراهم می‌کند.

به گفته آخوندی، در برنامه اینوتک شرکت‌های فناور و ایده‌پردازان می‌توانند اشکالات خود را مطرح و با دست‌اندرکاران این حوزه تعامل برقرار کنند که امیدواریم نتایج خوبی کسب شود.
اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 9 آبان 1395   /   کد مطلب: 273   /   بازدید: 2948