اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

آیین نامه پیشگیری از تخلفات نشر علمی تدوین شد/ اخراج 6 متخلف مقاله های تقلبی

آیین نامه پیشگیری از تخلفات نشر علمی تدوین شد اخراج 6 متخلف مقاله های تقلبی
واحد ارتباطات و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و هنر به نقل ازایرنا، رضا ملک زاده روز سه شنبه پس از نشست مشترک مسئولان وزارت بهداشت، علوم و دانشگاه آزاد در وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران، جزئیات توافقنامه امضا شده بین این سه دستگاه را تشریح کرد.
وی گفت: دستورالعمل و آیین نامه جامعی تدوین شده است که چگونگی برخورد و پیشگیری از شیوع تخلفات علمی را در آینده مشخص می کند.
وی ادامه داد: در مورد تخلفات مقالات ایرانی در نشریه نیچر نیز با همه این متخلفان که بیش از 200 نفر بودند، در هر سطحی که بودند به شدت برخورد شد.
معاون وزیر بهداشت افزود: در این حوادث تک تک متخلفان به کمیته های اخلاق در پژوهش یا کمیته های انتظامی اعضای هیئت علمی معرفی شدند و متناسب با تخلف آنها از اخراج تا گرفتن ارتقا و یا تذکر کتبی با آنها برخورد شد.
وی به خبرنگار ایرنا گفت: کل متخلفان این پرونده حدود 220 نفر و تعداد افرادی که اخراج شدند شش نفر بودند و بقیه تذکر گرفتند یا ارتقا آنها گرفته شد که از وزارت بهداشت و وزارت علوم و دانشگاه آزاد بودند.
ملک زاده اضافه کرد: تعدادی از این افراد البته به علت ناآگاهی و آشنا نبودن با روند تولید و نشر مقاله علمی به خصوص مهارت نداشتن در ترجمه انگلیسی آن در دام شرکتهای بیرون دانشگاه افتادند و واقعا نمی دانستند که این کارها خلاف و جرم است. 
وی اضافه کرد: علاوه بر آن برای اینکه در آینده شاهد چنین تخلفاتی در تولید مقاله، پایان نامه و کتابهای علمی نباشیم، آیین نامه مشترکی بین وزارت بهداشت، علوم و دانشگاه آزاد امضا شد که مبنای آن آموزش دانشجویان و اعضای هیئت علمی و پیشگیری از تکرار این نوع تخلفات است.
ملک زاده افزود: بر این اساس تک تک تولیدات علمی از مرحله تصویب موضوع باید در کمیته های اخلاق در پژوهش ثبت شوند .
وی ادامه داد: در کشور برای تولید مقالات علمی چارچوب و ضوابط دقیقی وجود دارد با این حال دستورالعمل جدید نیز از دولت به مجلس رفته و در کمیسیون قضایی مجلس نیز تصویب شده است.
وی همچنین در پاسخ به پرسش یکی ازخبرنگاران درباره سرنوشت رشته روانشناسی بالینی نیز گفت: از نظر وزارت بهداشت این رشته مرتبط با خدمات پزشکی است و باید در دانشگاههای علوم پزشکی باشد تا بیماران آسیب نبینند.

اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 7 دي 1395   /   کد مطلب: 291   /   بازدید: 2885