اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

مصطفی معین: گسترش بی رویه دانشگاه ها، موجب افت کیفی علمی شده است!

مصطفی معین: گسترش بی رویه دانشگاه ها موجب افت کیفی علمی شده است
واحد ارتباطات و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و هنر به نقل از ایرنا، دکتر مصطفی معین روز سه شنبه در نشست خبری این کنگره در جمع خبرنگاران، درباره برخی بی اخلاقی های اخیر در حوزه علمی کشور از جمله سرقت ادبی و علمی که در مجله نیچر هم به آن اشاره شده است، گفت: بخشی از این کار بر اثر ناآگاهی محققان و استادان دانشگاه است که با ایجاد کمیته های اخلاق و برگزاری دوره های آموزشی می توان از تعداد آنها کاست.
رییس کنگره بین المللی اخلاق در علوم و فناوری با اشاره به این که آموزش عالی از موفق ترین بخش های کشور است، گفت: به دلیل گسترش بی رویه دانشگاه در دولت قبل شاهد افت کیفی علمی در این مراکز هستیم.
وی توضیح داد: در دولت های نهم و دهم تعداد دانشجوبان از حدود 2.5 میلیون نفر به حدود پنج میلیون نفر رسید که باید مشخص شود این افزایش با چه اساس و اصولی صورت گرفته است. 

** ترویج اصول و ارزش های اخلاقی در دانشگاه ها
معین دانشگاه ها را مبدا تحولات جامعه اعلام کرد و گفت: ترویج اصول و ارزش های اخلاقی باید از دانشگاه ها آغاز شود.
وی علم، آموزش و فناوری را منشا پیشرفت کشور اعلام و تاکید کرد که هر جا اخلاق و اصول آن حاکم باشد، شاهد بهره وری بیشتر خواهیم بود.
رییس کنگره بین المللی اخلاق در علوم و فناوری با بیان این که جامعه ما یک جامعه آرمانی است، گفت: ما از جامعه آرمانی فاصله زیادی گرفته ایم و فقدان اخلاق در بخش های مختلف احساس می شود.
وی اختلاس، جعل و سرقت ادبی، ریاکاری، چاپلوسی، تملق، خرافات و خشونت، رشوه، کم کاری و بی اعتنایی به ارباب رجوع را از مظاهر مشکلات اخلاقی در جامعه برشمرد.

**کنگره بین المللی اخلاق در علوم و فناوری سال آینده در تهران برگزار می شود 
معین با بیان این که کنگره بین المللی اخلاق در علوم و فناوری با حضور دانشمندان برجسته و محققان برتر داخلی و خارجی آذر ماه سال آینده در تهران برگزار می شود، اظهار کرد: همچنین تلاش می کنیم برگزیدگان بین المللی جشنواره ابن سینا (جایزه در حوزه اخلاق در علم و آموزش) در این رخداد علمی حضور یابند.
ایران متولی جایزه بین­ المللی اخلاق در علم و آموزش'ابن­ سینا' است و برای یادبود ابوعلی سینا، دانشمند و فیلسوف ایرانی که شهرت جهانی در حوزه پزشکی، فلسفه و اخلاق دارد، طراحی شده است. 
این جایزه سال 2002 در یونسکو پایه ‌گذاری شد و هر دو سال یکبار به افراد یا گروه­ هایی که تحقیقات و فعالیت ‌های شاخص و برجسته‌ای در زمینه اخلاق علمی و فناوری انجام داده‌ اند، اعطا می شود.
تاکنون این جایزه بین المللی به چهار دانشمند برجسته از کشورهای کانادا، عمان، چین و پاکستان اعطا شده است.
معین اظهار کرد: علاوه بر این چهار برگزیده جایزه بین المللی ابن سینا ، تعدادی از صاحبنظران خارجی برتر نیز به همراه دانشمندان و محققان برجسته داخلی، میهمان کنگره بین المللی اخلاق در علوم و فناوری خواهند بود. 

*** 'اخلاق برای همه، علم برای توسعه'
دبیر علمی کنگره بین المللی اخلاق در علوم و فناوری، ' اخلاق برای همه، علم برای توسعه' را موضوع محوری این کنگره اعلام کرد و گفت: هدف اصلی این کنگره تمرکز بر اهمیت و اولویت اخلاق در همه حوزه های علوم و فناوری و آثار آن در زمینه های مختلف توسعه و الزامات آن در محیط آکادمی، جامعه دانشگاهی و اجتماع است. 
دکتر نجفقلی حبیبی ادامه داد که مبانی و مبادی اخلاق در علوم و فناوری، اخلاق حرفه ای در علوم و فناوری، اخلاق و مدیریت علوم و فناوری، اخلاق در علوم و فناوری و سیاست عمومی و اخلاق در علوم و فناوری های نوین، محورهای این کنگره است. 
وی اظهار کرد که کشور نیاز به شاخه های مختلف علوم دارد اما باید دانست چگونه باید از این علوم استفاده کرد تا ضمن پیشرفت کشور، اصول و ارزش های اخلاقی هم حفظ شود. 
حبیبی تقلب در مقالات و کتب را از جمله موارد غیراخلاقی اعلام کرد و گفت: هرچند دستگاه ها تلاش هایی در این زمینه انجام داده اند اما هنوز این موضوعات مرتفع نشده است. 
وی با اشاره به تدوین برنامه های کلی کشور از جمله برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور، اظهار کرد که باید در این برنامه ها به اخلاق توجه ویژه شود تا کشور دچار آسیب جدی نشود. 
حبیبی اظهار کرد که شاهد پیشرفت های خوبی در فناوری های نوین را شاهد هستیم و اگر مسائل اخلاقی آنها به دقت مورد بررسی قرار نگیرد دچار مشکلاتی خواهیم شد. 
کنگره بین المللی اخلاق در علوم و فناوری با شعار 'اخلاق برای همه، علم برای توسعه' از 13 تا 17 آذرماه 96 در آستانه میلاد پیامبر اکرم (ص) در مرکز همایش های بین المللی کتابخانه ملی از سوی انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری برگزار می شود. 
اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 7 دي 1395   /   کد مطلب: 292   /   بازدید: 3197