اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

برنامه صد روزه صالحی برای ارشاد/ انتقادات گزنده را هم می‌پذیرم/نبود انسجام در حوزه‌های فعالیتی وزارت ارشاد!

برنامه صد روزه صالحی برای ارشاد انتقادات گزنده را هم می‌پذیرمنبود انسجام در حوزه‌های فعالیتی وزارت ارشاد
واحد ارتباطات و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و هنر به نقل از دانانیوز: نخستین کنفرانس مطبوعاتی سیدعباس صالحی با عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم پیش از ظهر امروز دوشنبه سوم مهرماه در سالن کنفرانس این وزارتخانه در بهارستان برگزار شد.
دانانیوز به نقل از مهر- صالحی در ابتدا با گرامیداشت فرارسیدن هفته دفاع مقدس و همچنین ماه محرم، رسانه‌ها را رکن چهارم دموکراسی خواند که مسئولان وظیفه دارند خود را در معرض داوری آن‌ها قرار دهند و در این رابطه گفت: رسانه چشم بیدار، ناظر و هوشیار مسئولان است و ما هر مقدار خودمان را در معرض قضاوت آن‌ها قرار دهیم، بهره بیشتری برده ایم.
وی با اشاره به گذشت یک ماه از دوره مسئولیتش به عنوان وزیر به برنامه‌ای که برای کسب رای اعتماد به مجلس داده بود، پرداخت و گفت: این برنامه در قالب ۴۰ برنامه جزئی تر و موضوعی و در سه بسته تعبیه شده است؛ بسته اول برنامه‌های حوزه هویت ایرانی و اسلامی با دو مسئله و ۹ برنامه، بسته دوم بسته تولید و مصرف فرهنگی با ۴ مسئله و ۱۲ برنامه، بسته سوم بسته مناسبات فرهنگی بین المللی با ۳ مسئله و ۱۲ برنامه.
صالحی گفت: برای اجرایی شدن این برنامه نامه‌هایی به تمامی معاونین و مدیران سازمان‌ها و دستگاه‌های تابعه وزارت ارشاد ارسال شده و مسئولیت هر کدام با درج ستاره‌هایی در کنار آنها مشخص شده است تا توسط آن اقدامات خودشان را جهت اجرای برنامه تدوین و عملیاتی کنند.
وی ابراز امیدواری کرد در راستای اجرای این برنامه در دوره چهار ساله آینده سه تا پنج اقدام اساسی برای ایجاد تحول در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه ایجاد شود و امیدوارم تا پایان مهرماه بسته برنامه ها و اقدامات عملیاتی وزارت ارشاد به طور کامل تدوین شود.
دستور رئیس جمهور برای برنامه ۱۰۰ روزه وزرا
صالحی در ادامه با اشاره به دستور رئیس جمهور به وزرا برای ارائه گزارشی از عملکرد صدروزه هر وزارتخانه گفت: اقدام دیگری که در یک ماه گذشته انجام شد، تبیین برنامه صد روزه وزارت ارشاد بود که ما این برنامه را تدوین کرده ایم و متعهد به اجرای آن در این بازه زمانی هستیم. این بسته صدروزه در چند حوزه تدوین شده است که از جمله آنها بهبود فضای کسب و کار فرهنگی، هنری و رسانه ای است و در این زمینه ما به دنبال شناسایی قوانین، مقررات و آیین نامه هایی هستیم که مانع بهبود  فضای کسب و کار در این حوزه ها هستند.
وزیر ارشاد افزود: بخش دیگری از اقدامات صدروزه به بحث شفاف سازی برمی گردد که در این راستا مقرر شده است تمامی هزینه‌ها و بودجه برنامه های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اطلاع عموم مردم و شهروندان، منتشر شود. ما هیچ قرارداد مخفی نخواهیم داشت و هر نوع حمایت قراردادی و کاری وزارت ارشاد از هر شخص حقیقی و یا حقوقی، باید برای همه شهروندان مشخص و شفاف باشد؛ مردم حق دارند بدانند چه کسانی در وزارت ارشاد از حمایت برخوردار می‌شوند و به چه شکل.
راه‌اندازی دبیرخانه گفتگوهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای
صالحی همچنین از تصمیم خود برای تشکیل دبیرخانه گفتگوهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی دیگر از محورهای برنامه صدروزه خود خبر داد و با اذعان به فقر گفتگو هم در حوزه وزارت ارشاد، هم نزد اهالی فرهنگ، هنر و رسانه و هم در سایر عرصه ها گفت: گفتگوی اهالی فرهنگ و کنشگران حوزه های دین، امنیت، اقتصاد، سیاست و … در این دوره شکل خواهد گرفت و اساسا گفتگو شعار محوری ما در این دوره است.
وی همچنین به ادامه سیاست تمرکززدایی دولتی و جغرافیایی از فعالیتهای حوزه فرهنگ، هنر و رسانه به عنوان یکی دیگر از محورهای تدوین شده در برنامه صد روزه خود یاد کرد و گفت: حضور جدی تر نمایندگان صنوف و تشکل های مختلف در حوزه فرهنگ و هنر در شوراهای سیاستگذاری در همه معاونت‌ها و ادارات و سازمانهای تابعه وزارت ارشاد و همچنین در فرآیند تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها و دخیل کردن استانها در تصمیمات ملی در حوزه وزارت ارشاد، در این برنامه صد روزه دنبال خواهد شد.
صالحی همچنین با اشاره به اینکه او برای شنیدن دغدغه ها و نقطه نظرات فعالان حوزه های مختلف فرهنگی، هنری گوش شنوا دارد، بر مشورت گیری های متعدد در همین فاصله کوتاه از بزرگان عرصه های مختلف تئاتر، سینما، نشر، چاپ، موسیقی و … در قالب انجام مصاحبه هایی مفصل با آنها برای انتقال نظرات و انتقاداتشان به وزیر ارشاد خبر داد.
نبود انسجام در حوزه‌های فعالیتی وزارت ارشاد
وزیر ارشاد با اشاره به اینکه وزارت ارشاد ۱۰ حوزه فعالیتی مشخص دارد، ضمن برشمردن این حوزه ها به نبود انسجام کافی میان آن‌ها برای اجرایی‌سازی برنامه های کلی در موضوعات مختلف مثلا اقتصاد مقاومتی، اقتصاد فرهنگ و آسیب های اجتماعی اذعان کرد و گفت: انسجام درون حوزه ای و همچنین فراحوزه ای در وزارت ارشاد کم است، به همین منظور در قالب برنامه صدروزه، ۱۰ کارگروه برای احصاء چالشهای پیش رو تشکیل شده است تا ما بتوانیم اقدامات اثرگذاری را برای ایجاد یک انسجام درونی برای اقدامات فراحوزه ای وزارت ارشاد شکل دهیم.
وی در خصوص اقدامات عملیاتی خود برای اجرای مناسب این برنامه‌ها نیز یادآور شد: نگاه شخصی خود من همواره این بوده که ابتدا حوزه‌های فعالیتی خود را شناسایی کنیم و بعد برای اجرای برنامه ها عمل کنیم، در این مورد دو رویکرد وجود دارد، رویکرد اول این است که ما اول آدم هایی را برای اجرای این برنامه‌ها انتخاب کنیم و با آن‌ها این دوره را سپری کنیم، اما رویکردی که من می پسندم این است که ابتدا خودم بیشتر وزارت ارشاد را بشناسم و از مشورت دیگران هم برای تقویت این شناخت استفاده کنم و بعد سراغ این مسئله بروم که برای اجرای این برنامه‌ها چه افرادی مناسب‌ترند.
نه «تغییر» اصالت دارد نه «ثبات»
صالحی در مورد نگاهش به ایجاد تغییر در مدیران وزارت ارشاد هم گفت: همان طور که قبلا هم گفته‌ام، نگاه من این نیست که تغییر اصالت دارد، همان طور که ثبات هم اصالت ندارد، برای من آنچه ارزش دارد، برنامه و کارکرد است و در این راستا گاهی ممکن است نیاز به افراد جدید باشد و افراد قدیمی به هر دلیلی تغییر کنند.
صالحی با اشاره به اولین پیام توئیتری خود بعد از کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: همان طور که آن زمان هم اعلام کردم، تلاش می‌کنم صادق باشم، حرف نادرست نزنم و صداقت را فدای سیاست نکنم. در مورد تغییرات احتمالی در وزارت ارشاد هم همان طور که در عنوان این گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای به چشم می خورد، آنها صرفا گمانه زنی هایی هستند و بیشتر از این هم نیستند.
وی در پایان بخش مقدماتی صحبت های خود و پیش از پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران، بار دیگر بر جایگاه رسانه ها و اهمیت آنها در جهت ایجاد فضایی سالم و شفاف در جامعه تاکید کرد و گفت: من از هیچ انتقادی ولو گزنده و تند هم باشد ناراحت نمی شوم و احساس من هم این است که ما مسئولان باید سعه صدرمان را بالا ببریم و ان شاء الله شما دوستان رسانه‌ای با همین نگاه، کمک‌های خود را به من منتقل می کنید و من هم ان شاء الله از کمکهای رسانه ای، حداکثر استفاده را خواهم برد.
http://dananews.ir/?p=4858   :  لینک کوتاه
مطالب مرتبط
اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 3 مهر 1396   /   کد مطلب: 329   /   بازدید: 3044