اولین پژوهشگاه رسمی و نخستین موسسه مستقل نظرسنجی

اخبار پژوهشگاه:

رتبه‌بندي 9090 دانشگاه‌ها،ابلاغ شد

رتبه‌بندي 9090 دانشگاه‌هاابلاغ شد

به گزارش واحد ارتباطات واطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و هنر ازايسنا،‌ دكتر محمد مهدي‌نژاد نوري كه در همايش «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني با محوريت رويكرد علمي و فناورانه» در سالن اجتماعات مركزي دانشگاه صنعتي اميركبير سخن مي‌گفت با اشاره به توليد بيش از 70 هزار مقاله علمي توسط محققان ايراني در سال 2011 كه در پايگاه هاي ISI، اسكوپوس و ISC نمايه شده اند گفت: ايران براساس مقالات اسكوپوس رتبه هفدهم دنيا و نخست منطقه را دارد اما بايد در اين زمينه بر كاربردي بودن توليد اين مقالات نيز توجه كنيم كه يكي از موضوعات مهم در آمايش آموزش كشور نيز تقويت رشته‌هاي كاربردي در دانشگاه‌ها است.

وي با اشاره به ابلاغ آيين‌نامه‌ رتبه‌بندي دانشگاه‌ها تصريح كرد: در اين آيين‌نامه‌ شاخصي با عنوان 9090 وجود دارد كه بر كاربردي بودن 90 درصد پايان‌نامه‌ها و مقالات توليدي دانشگاه تاكيد دارد و دانشگاه‌ها بايد ميزان تحقق اين شاخص را رصد كرده و گزارش دهند.

مهدي نژاد تصريح كرد: براي تقويت توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني بايد در كنار مصرف به عرضه محصولات نيز توجه كنيم. اگر قرار باشد بخشي از نيازهاي كشور را از طريق واردات برطرف كنيم بايد بخش ديگري را نيز به وسيله عرضه محصولات توليدي و داخلي تامين كنيم چرا كه تكيه‌ به مواد خام نمي‌تواند راه نجات باشد.

وي افزود: براي آن كه در مقابل دشمنان و جهانيان و همچنين در برابر خواست‌ها و نيازهاي مردم سرافكنده و درمانده نباشيم بايد به كيفيت محصولات توليدي و كاربردي بودن آنها كه ناشي از پژوهش‌هاي محصول محور و كاربردي است توجه كنيم چرا كه اگر معادله حاكم بر دنيا بازار آزاد است بايد در چنين عرصه‌اي به واردات و عرضه‌ي محصولات داخلي و توليدي به صورت توامان توجه كنيم.

وي با بيان اينكه در عرصه‌ فناوري اطلاعات و ارتباطات، اصلي بر دنيا به نام «دستيابي به علم به عنوان حق همه بشريت» وجود دارد، تصريح كرد: متاسفانه شاهديم كه كشور ايران در زمينه‌ دسترسي به منابع علمي دچار محدوديت‌ها و تحريم‌هايي شده است كه نشان مي‌دهد كه كشورهاي غربي و اروپايي اگر نياز باشد حتي بر روي اعتقادات و ارزش‌هاي خود پا مي‌گذارند و از آن عدول مي‌كنند.

ويدر ادامه با اشاره به تحريم ها و محدوديت‌هاي اعمال شده عليه ايران گفت: براي غلبه‌ بر محدوديت‌هاي موجود، عرضه‌كنندگان داخلي بايد بتوانند در بازار رقابتي رضايت مشتري را جلب كنند و مصرف كنندگان نيز بنا بر تعهد ديني و ملي خود بايد از برخي نيازهاي خود چشم‌پوشي كنند تا بتوانند مصرف كالاي داخلي را در دستور كار قرار داده و بر قناعت، پرهيز از مصرف زدگي و تعصب نسبت به توليدات داخلي تاكيد داشته باشند و علاوه بر اين در ديگر حوزه‌ها مانند حوزه‌هاي سياست‌گذاري،‌قانونگذاري، فرهنگي و توليدي نيز بايد به چالش‌هاي بر سر راه توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني توجه شود.

معاون پژوهش و فناوري وزير علوم با اشاره به نقش دانش و فناوري به عنوان مهمترين عوامل تقويت توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني خاطرنشان كرد: بايد در اين عرصه بتوانيم محصولات رقابتي توليد كنيم و با كاهش هزينه‌هاي توليد و مديريت بازار از طريق علم و دانش بازار را به صورت دائم و پويا مديريت كنيم. همچنين سرعت عمل در حوزه دانش بيشترين نقش را در ارتقاي توليد و بهره‌وري و افزايش توليد ايفا مي‌كند.

اخبار پژوهشگاه   /   تاریخ: 23 خرداد 1391   /   کد مطلب: 43   /   بازدید: 4540